در حرکتی نمادین و بی‌سابقه‌ یکی از روحانیون برجستۀ ایران خواهان هم‌زیستی دینی در آن کشور شد

۱۸ فروردین ۱۳۹۳
آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی در حال اتمام قطعۀ هنری. کلمات این کار هنری از آثار حضرت بهاءالله می‌باشد.

نیویورک, ایالات متحده آمریکا — در اقدامی نمادین و بی‌سابقه، آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، یکی از روحانیون برجستۀ ایران امروز اعلام کرد که آیه‌ای از آثار حضرت بهاءالله بنیان‌گذار آیین بهائی را خطّاطی و تذهیب و به بهائیان جهان اهدا نموده است.

این اقدام در زمانی اتّفاق می‌افتد که چند نفر از علمای دیگر دنیای اسلام نیز تفسیرهایی از اصول دیانت اسلام ارائه می‌دهند که در آن قرآن کریم هم‌زیستی با کلّیّۀ ادیان را توصیه می‌نماید.

خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد اظهار داشت: "این روند، بسیار خوش‌آیند و امیدوارکننده‌ است‌ و مقتضیات فراوان و مهمّی برای هم‌‌زیستی مسالمت‌آمیز بین مردم جهان دارد."

آیت‌الله تهرانی در پایگاه اطّلاع رسانی خود می‌گوید که نیّت او از تهیّه و تقدیم خطّاطی این آیه از آثار بهائی "تذکّر و یادآوری بر ارج نهادن به انسانیّت انسان، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، هم‌یاری و هم‌دلی و پرهیز از کینه‌ورزی، عصبیّت و تعصّبات کور مذهبی" می‌باشد.

آیت‌الله تهرانی این هدیۀ نفیس را به بهائیان جهان و علی‌الخصوص به بهائیان ایران که "به شکل‌های مختلف از تعصّبات کور مذهبی آسیب دیده‌اند" تقدیم کرده و می‌گوید که این اقدام "از طرف خود و تمامی هم‌میهنان آزاداندیشم" می‌باشد.

خانم دوگال در پاسخ به این اقدام بیان داشت: "جامعۀ جهانی بهائی از این عمل بزرگوارانه و پراحساس عمیقاً سپاس‌گزار است، اقدامی که انگیزه‌اش احترام به کرامت انسانی و هدفش ترویج هم‌‌زیستی مسالمت‌آمیز بین‌ادیانی است."

خانم دوگال هم‌چنین اظهار داشت: "این اقدام شجاعانه از طرف یک روحانی ارشد در عصر معاصر ایران بی‌سابقه می‌باشد و با در نظر گرفتن ظلم و ستمی که به طور سیستماتیک همواره توسّط حکومت اسلامی بر جامعۀ بهائی در آن کشور وارد می‌شود قابل توجّه است."

در نقطۀ مرکزی این اثر هنری زیبا که تهیّۀ آن احتمالاً ماه‌ها به طول انجامیده و با زحمت فراوان تهیّه شده، نقشی است که بهائیان آن را به "اسم اعظم" می‌شناسند. این نقش اسم اعظم طرحی است که اشاره به مفهوم ارتباط بین خدا، پیامبران الهی و عالم خلقت دارد. ابعاد این اثر هنری حدوداً 60 در 70 سانتی‌ متر است و به سبکی سنّتی تذهیب‌کاری شده. آثار دیگر آیت‌الله تهرانی شامل تذهیب‌کاری قرآن کریم، کتاب مقدّس تورات، مزامیر حضرت داوود، انجیل مقدّس و کتاب عزرا می‌باشد. در حال حاضر نسخه‌ای از تذهیب‌کاری مزامیر حضرت داوود توسّط آیت‌الله تهرانی در کتاب‌خانۀ ملّی کنگرۀ ایالات متّحد‌ۀ امریکا نگه‌داری می‌شود.

خطّاطی آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی از آثار حضرت بهاءالله، هدیه‌ای به بهائیان جهان. نمایش اسلاید
۶ تصاویر

خطّاطی آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی از آثار حضرت بهاءالله، هدیه‌ای به بهائیان جهان.

آیه‌ای را که آیت‌الله تهرانی در این هدیه خوش‌نویسی نموده آیه‌ای است از کتاب اقدس بهائیان و متن آن از این قرار است: "عاشروا مع الاديان بالرّوح و الرّيحان ليجدوا منکم عرف الرّحمن. ايّاکم ان تأخذکم حميّة الجاهليّة بين البريّة. کلّ بدء من اللّه و يعود اليه. انّه لمبدء الخلق و مرجع لعالمين."

مضمون این آیه به زبان فارسی چنین است: با پیروان همۀ ادیان با صفا و صمیمیّت معاشرت کنید تا از شما بوی خوش خداوند رحمان را استشمام نمایند. مبادا دچار نادانی و جهالت گردید. همه از خداوند آمده‌اند و همه به سوی او برمی‌گردند. اوست مبدأ کل و مرجع عالمیان.

آیت‌الله تهرانی در گذشته نیز نگرانی خود را شجاعانه و علناً به مظالم مستمرّ و شدید وارده بر اقلّیّت‌های مذهبی در ایران از جمله بهائیان ابراز داشته‌ است. از زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 تا به حال صدها بهائی کشته شده و هزاران نفر زندانی شده‌اند. هم‌اکنون 115 بهائی صرفاً به خاطر عقاید مذهبی‌شان در زندان بسر می‌برند، بهائیان از تحصیلات عالیه محرومند، موانع فراوانی در راه امرار معاش آنها گذاشته می‌شود، از دفن مردگان‌شان بر مبنای مراسم بهائی جلوگیری می‌شود، و حتّی بی‌حرمتی به گورستان‌های آنها و تخریب قبرها صورت می‌گیرد.

آیت‌الله تهرانی اظهار امیدواری می‌کند که این هدیه "اثر کوچک ولی ارزشمند معنوی که در بیت العدل اعظم [هیئت اداری بین‌المللی دیانت بهائی] نگه‌داری خواهد شد تذکاری بر فرهنگ غنی و کهن مهرورزی و هم‌زیستی ایرانیان باشد."