مرسی با بازی هیزل رابرتز(Hazel Roberts) و برادرش بلسینگز با بازیگری آلیک چاوولا(Allick Chavula) با یکدیگر مطالعه می‌کنند. نمایی از فیلم «مرسیز بلیسینگز».

فیلمی در بارۀ آموزش و محبت، الهام‌بخش تماشاگران در سراسر جهان

۱۷ دی ۱۳۹۵

لیلونگوه (LILONGWE), مالاوی — فیلمی دربارۀ یک خواهر و برادر در روستایی در قلب آفریقا، قدرت سینما را برای کمک به تغییرات سازندۀ اجتماعی و تحرک بخشیدن به گفتگوهای هدفمند نشان می‌دهد.

فیلم «مرسیز بلسینگ» (Mercy’s Blessing) به نویسندگی و کارگردانی خانم می طاهرزاده (May Taherzadeh)، کاوشی تاثیر‌‌گذار و عمیق در مورد ارتباط میان عشق و فداکاری در میان بی‌عدالتی‌های اجتماعی است. این فیلم از زمان نمایش در سال ۲۰۱۵ با استقبال و تحسین گسترده ای مواجه شده و تاکنون ده جایزۀ بین‌المللی فیلم را از آن خود نموده است.

داستان فیلم در بارۀ یک خواهر و برادر است. برادر بزرگتر به نام بلسینگز (Blessings) قصد دارد از طریق تحصیل، خود و خواهر کوچک‌ش ، مرسی(Mercy) را از فقر رهایی بخشد. با افزایش مشکلات خانواده، بلسینگز بیش از پیش نسبت به بی‌عدالتی‌های موجود در محیط پیرامونش و قدرت انتخاب آگاه می‌شود..

خانم طاهرزاده گفت:«ایده این بود که فردی را تصویر کنیم که در موقعیتی دشوار،از خود گذشتگی می‌کند. این توانایی برای فداکاری ، بخشندگی و برای اهمیت دادن به سعادت و بهروزی دیگری، بازتابی از قدرت روح انسانی است.»

فیلم «مرسیز بلسینگ»، توجه همگان را به دامنه‌ای از مسائل، اعم از تعلیم و تربیت دختران تا شیوع ازدواج کودکان جلب می‌کند و در حال حاضر از آن به عنوان بخشی از برنامۀ مشترک سازمان ملل متحد برای تعلیم و تربیت دختران در مالاوی (United Nations Joint Programme for Girls' Education in Malawi) جهت پیشبرد یک کمپین ملی استفاده می‌شود.

موضوعاتی که فیلم به آن‌ها می‌پردازد از جمله مسئلۀ امتیاز، برابری، فداکاری و مسئولیت‌پذیری موضوعاتی هستند که تماشاگران سراسر دنیا با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. فیلم «مرسیز بلسینگ» علاوه بر نمایش در جشنواره‌های فیلم و گردهمایی‌های کوچک‌تر در سال ۲۰۱۵، جهت پیشبرد گفتگو پیرامون حقوق بشر، عدالت اجتماعی و برابری زنان و مردان و همچنین در ارتباط با برنامه‌ها و اقدامات گوناگون در تعدادی از کشورها از جمله وانواتو، ایرلند، آفریقای جنوبی، آمریکا و هلند به نمایش در آمده است.

برخی از سازمان‌ها بعد از نمایش این فیلم، کارگاه‌هایی برای تأمل بر عواطف و پرسش‌هایی که فیلم بر می‌انگیزد و همچنین برای تفکر در بارۀ توسعۀ جامعه ترتیب داده‌اند. جوانانی که فیلم را تماشا کرده‌اند به خصوص تحت تأثیر این تفکر قرار گرفته‌اند که انتخاب فردی و فداکاری می تواند حتی در میان بی‌عدالتی‌های ساختاری که در نهایت نیاز به تحولات اجتماعی گسترده‌تر ی دارند، تغییرات مثبت ایجاد نماید.

مرسی با بازی هیزل رابرتز (Hazel Roberts) در کلاس مدرسه، نمایی از فیلم «مرسیز بلیسینگز» نمایش اسلاید
۸ تصاویر

مرسی با بازی هیزل رابرتز (Hazel Roberts) در کلاس مدرسه، نمایی از فیلم «مرسیز بلیسینگز»

خانم طاهرزاده که در مالاوی بزرگ شده است و سابقۀ ساخت فیلم‌های مستند را دارد به کاوش در این زمینه علاقه‌مند بود که چگونه یک داستان تخیلی می‌تواند با استفاده از قدرت هنر، قلب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. او در توضیحات خود می‌گوید:«یکی از بیانات بهائی که همیشه الهام‌بخش من بوده این است که هنر، به خصوص در میان تودۀ مردم، بهتر از استدلالهای سرد و بی‌روح می‌تواند احساسات متعالی را بیدار نماید. با وجود این که داستان فیلم در آفریقا اتفاق می‌افتد موضوعات جهان شمولی همچون عشق و فداکاری و امید و یأس را که یادآور مشترکات نوع بشر هستند به تصویر می‌کشد. بسیار خوشحال کننده است که این فیلم در مکانهای مختلف و برای مردمانی که شرایط زندگی کاملاً متفاوتی دارند الهام‌بخش اقدام برای تغییر بوده است،.»

«هیچ کس به تنهایی و صرفاً با اتکاء به خود به جایی نمی‌رسد. همۀ ما در هر وضعیت رضایتمندی که قرار داریم به خاطر فداکاری‌هایی است که دیگران انجام داده‌اند.»

اگر چه این فیلم هنوز به صورت عمومی منتشر نشده است اما آنونس آن را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

به روزرسانی (۲۲ ژوئن ۲۰۱۷): «مرسیز بلسینگ» اکنون به صورت آنلاین در دسترس است.