یک شخصیت شجاع با استفاده اثر هنری خود به ترویج وحدت و یگانگی می پردازد

۱۳ آبان ۱۳۹۵
اثر هنری آیت‌الله تهرانی به هشت قطعه تقسیم شده است و هر قطعه آن نمایانگر یکی از گروه‌های دینی ایران است. او قطعات این اثر را به زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان، مندائیان، یارسانیان، بهائیان و مسلمانان سنی و شیعه تقدیم کرده است و از نظر وی تمامی این ادیان «پشتیبان ذخایر معنوی-دینی فرهنگ ملی ایران و سراسر منطقه» هستند.

مرکز جهانی بهائی — در سال‌های اخیر، افراد و گروه‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران ندای عدالت‌خواهی،رعایت حقوق بشر و اشاعۀ فرهنگ مسالمت و دگر پذیری را در این کشور بلند کرده‌اند. اگرچه هر روز عدۀ بیشتری به این حرکت پیشرو می‌پیوندند، هنوز حمایت علنی طبقۀ روحانیون بسیار محدود است ولی هنگامی‌که یکی از چهره‌های روحانیت زبان به حمایت از حقوق شهروندان و اقلیت‌ها می‌گشاید، امید در قلب‌های بسیاری زنده می‌شود.

در چنین پیش‌زمینه‌ای، آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، یکی از روحانیون بالارتبۀ ایران و یک هنرمند و خطاط با تلاش‌های علنی‌اش برای ایجاد وحدت و یگانگی، چهره‌ای بسیار سرشناس شده است. همکاری های او برای ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی در ایران توجه و تحسین بسیاری را در نقاط مختلف دنیا برانگیخته است.

اخیرأ آیت‌الله تهرانی اثر هنری جدیدی ترسیم کرده و آن را به هشت قطعه که هر یک نمایانگر یکی از گروه‌های دینی ایران است تقسیم نموده است. او قطعات این اثر را به زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان، مندائیان، یارسانیان، بهائیان و مسلمانان سنی و شیعه تقدیم کرده است و از نظر وی تمامی این ادیان «پشتیبان ذخایر معنوی-دینی فرهنگ ملی ایران و سراسر منطقه» هستند.

قطعه‌ای از اثر هنری آیت‌الله تهرانی که به جامعۀ بهائی ایران تقدیم شده است. نمایش اسلاید
۳ تصاویر

قطعه‌ای از اثر هنری آیت‌الله تهرانی که به جامعۀ بهائی ایران تقدیم شده است.

آیت‌الله تهرانی در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود می‌نویسد:« نظام ملی این سرزمین بدون یکی از آن‌ها(ادیان و مذاهب) نمی‌تواند کامل باشد.»

تقسیم این اثر هنری به قطعات مختلف، نمادی از گسستگی موجود بین جوامع متنوعی است که پیکرۀ شهروندان ایران را تشکیل می‌دهند. آیت‌الله معصومی این گسست و شکاف را نتیجۀ تعصب مذهبی و ادعای برخی برای دسترسی انحصاری به حقیقت می‌داند.

او در توضیح معنای نمادین مجزاکردن اثر خود می‌گوید «همان‌طور که پیکرۀ انسانی جامعه با گسستگی‌ها و جدایی‌ها دچار نقصان و خسران خواهد شد، آن قطعات نیز هر كدام به تنهایی ناقص خواهد بود و زمانی اين اثر كامل می‌شود كه تمامی این قطعات در كنار يكديگر قرار بگيرند.»

آیت‌الله تهرانی در گذشته نیز با هدف ترویج صلح، آشتی و اخوت نسبت به اقلیت‌های مذهبی اقداماتی انجام داده است؛ برای مثال در آوریل ۲۰۱۴، آیه‌ای از یکی از آثار بهائی را خوش‌نویسی کرد و به عنوان هدیه‌ای به بهائیان جهان تقدیم نمود. این اقدام او از یک سو این حقیقت را اذعان می‌نمود که بهائیان به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت دینی ایران مورد آزار و اذیت قرار دارند و از سوی دیگر بیانگر این آرزوی قلبی بود که بهائیان ایران جایگاه مشروع خود را در کنار سایر هموطنانشان بیابند و بتوانند در تلاش برای رفاه و سعادت کشورشان سهیم شوند.

اقدامات شجاعانۀ آیت‌الله معصومی به عنوان یک مقام روحانی ایرانی، بسیاری را در داخل و خارج از مرزهای این کشور تحت تأثیر قرار داده است و در سراسر جهان الهام‌بخش همتایان ایشان از سایر مذاهب اسلامی و دیگر ادیان شده است تا زبان به حمایت از همزیستی مسالمت‌آمیز دینی بگشایند. (برای مطالعۀ اخبار مربوط به ستون کنار صفحه مراجعه کنید)

آیت‌الله تهرانی با اقدام اخیر خود اشتیاق بسیاری از هموطنانش را برای آینده‌ای به تصویر می‌کشد که در آن «اين آب و خاك بدون هيچ تبعيضی به همۀ ايرانيان با هر دين و مذهب و گرايش و جنسيتی متعلق باشد، نه فقط متعلق به يك قشر، طبقه، مذهب و انديشۀ دينی خاص.»