شهروند بهائی در ایران قربانی کینه‌ورزی مذهبی شد

۵ آبان ۱۳۹۵
فرهنگ امیری ۶۳ ساله، در تاریخ پنج مهرماه ۱۳۹۵ در بیرون منزل خود در یزد، محلی که سال‌ها او و خانواده‌اش در آن سکونت داشتند به قتل رسید. خانم بانی دوگال نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل گفت: «ایشان در بین همسایگان به عنوان انسانی مهربان، ملایم، با درایت و متواضع معروف بودند».

نیویورک, United States — در یک عمل خشونت‌آمیز و وحشتناک، یک فرد بهائی با ضربات چاقو توسط دو مرد به قتل رسید. مجرمین اعتراف کردند که او را صرفاً به دلیل عقاید مذهبی‌اش به قتل رساندند.

فرهنگ امیری ۶۳ ساله، در تاریخ پنج مهرماه ۱۳۹۵(۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶) در بیرون منزل خود در یزد، محلی که سال‌ها او و خانواده‌اش در آن سکونت داشتند به قتل رسید.

شب قبل از حادثه، دو مرد جوان به بهانۀ خرید خودروی وانت ایشان به منزل آقای امیری مراجعه می‌کنند. آقای امیری خانه نبودند و پسرشان در را باز می‌کند و در کمال تعجب بیان می‌کند که اطلاعی از برنامۀ پدرش برای فروش خودرو ندارد. با این وجود دو جوان اصرار می‌کنند. پسر آقای امیری برای دنبال کردن موضوع با پدر، خواستار نام و شماره تماس می‌شود ولی آن‌ها از دادن این اطلاعات سر باز زده به بهانه‌ای محل را ترک می‌کنند.

شب بعد، همان دو نفر بار دیگر باز می‌گردند و بعد از دیدن آقای امیری در بیرون خانه او را به طرز فجیعی مورد حمله قرار می‌دهند. با شنیدن صدای فریاد، یکی از اعضای خانواده بیرون می‌آید و به همراه عده‌ای از رهگذران ایشان را در حالی می‌یابند که به علت ضربات چاقو به شدت از ناحیۀ سینه مجروح شده بودند.

کمی بعد، کسبۀ محل یکی از آن دو نفر را که در حال فرار از صحنۀ قتل بود دستگیر می‌کنند و به پلیس تحویل می‌دهند. مجرم دیگر نیز بعداً دستگیر می‌شود.

در جریان بازجویی توسط پلیس و در حضور شاهدان عینی، هر دو متهم اعتراف کردند که آقای امیری را با چاقویی که به همین منظور با خود آورده بودند به قتل رسانده‌اند. وقتی که پلیس در مورد انگیزۀ قتل از ایشان سوال می‌کند یکی از متهمین می‌گوید می‌دانسته آقای امیری بهائی بوده است و به همین دلیل مرتکب این عمل شده است.

عکسی از آقای فرهنگ امیری بر یک دسته گل در مراسم خاک‌سپاری ایشان. نمایش اسلاید
۴ تصاویر

عکسی از آقای فرهنگ امیری بر یک دسته گل در مراسم خاک‌سپاری ایشان.

خانم بانی دوگال (Bani Dugal)، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل گفت : «چنین عمل فجیعی پیامد تلاش‌های طویل‌المدت و سیستماتیک مسئولین حکومتی ایران در جهت اشاعۀ تنفر و تعصب نسبت به بهائیان است.»

خانم دوگال بیان کرد: «در چند سال گذشته در خود شهر یزد، شاهد موارد متعدد آزار و اذیت بهائیان بوده‌ایم از جمله بیش از ده‌ها بهائی، غیر قانونی دستگیر و زندانی شده‌اند و ده‌ها مورد خانه و محل کسب و کار بهائیان نیز مورد یورش قرار گرفته است.»

این نخستین بار نیست که خانوادۀ آقای امیری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. سال گذشته منزل و محل کار فرزندان ایشان توسط نیروهای حکومتی مورد بازرسی قرار گرفت و رایانه‌های شخصی، تلفن و برخی از دیگر وسایلشان ضبط شد.

یکی از نیرو‌های حکومتی در مرداد امسال، در جریان بازجویی یک بهائی به وی گفته بود که عده‌ای را در شهر می‌شناسند که قصد کشتن بهائیان را دارند.

خانم دوگال گفت: «جامعۀ جهانی بهائی با ابراز خشم خود از قتل آقای امیری عمیقاً نگران آزار و اذیت مداوم و بی‌رحمانۀ بهائیان ایران است که زمینه را برای چنین اعمال خشونت آمیزی فراهم می‌آورد.»

او همچنین افزایش تبلیغات علیه بهائیان در رسانه‌های رسمی ایران را خاطر نشان کرد. جامعۀ جهانی بهائی در گزارشی جدید عنوان می‌کند که بیش از ٢٠ هزار مورد از این تبلیغات در سه سال گذشته منتشر شده است.

خانم دوگال گفت آقای امیری رانندگی و کشاورزی می‌کرد و زندگی ساده و شرافتمندانه‌ای داشته است.

«ایشان در بین همسایگان به عنوان انسانی مهربان، ملایم، با درایت و متواضع معروف بودند. با هیچ کس مشکلی نداشت. محیط خانواده‌اش مملو از عشق و عطوفت بود و چهار فرزند خود را تشویق می‌کرد که امین و صادق باشند.»

خانم دوگال بیان کرد که دولت ایران باید تضمین نماید که روند اجرای عدالت بدون در نظر گرفتن اعتقادات دینی اجرا می‌شود.

او گفت: «ایرانیان روشن‌ضمیر و جامعۀ بین‌المللی اکنون مشتاقند بدانند که روند اجرای عدالت چه خواهد بود و اقدامات تحریک‌آمیز و جو حاکم که ارتکاب چنین اعمالی را ممکن می‌سازد چه وقت پایان خواهد یافت.»

(یادداشت نویسنده: در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶، تصاویر دیگری به خبر اضافه گردید.)