Public opening ceremony for the dedication of the Baha'i House of Worship for South America

معبد بهائی «هدیه‌ای» معنوی به شیلی و آمریکای جنوبی خوانده شد

۲۲ مهر ۱۳۹۵

سانتیاگو, شیلی — در حومۀ سانتیاگو، بر دامنۀ کوه‌های آند، امروز رویدادی شگرف به وقوع پیوست: افتتاح عمومی معبد بهائی آمریکای جنوبی؛ آخرین معبد قاره‌ای که عده‌ای زیادی مدت‌هاست با شور و شوق در انتظار گشایش آن به سر می‌بردند.

حدود ۵۰۰ مهمان از شیلی از جمله چهره‌های برجسته‌ای از دولت و جامعۀ مدنی به همراه نمایندگانی از آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی، آمریکای شمالی، جزایر کارائیب و مناطق دورتر، در اولین جلسۀ مراسم افتتاح معبد که در آخر این هفته بیش از ۵۰۰۰ بهائی از ۱۱۰ کشور جهان را در محل این بنا گرد هم می‌آورد شرکت کردند.

فیلیپه دوهارت (Felipe Duhart) منشی محفل ملی بهائیان شیلی در ابتدای مراسم افتتاح گفت آرزوی بهائیان این است که «این معبد قلب و محلی برای نیرو بخشیدن به کل این جامعه گردد و مأمنی برای دعا و نیایش باشد.»

نمایندۀ ارشد رئیس جمهور شیلی، نیکولاس ایزاگویره (Nicolás Eyzaguirre) بر نقش این معبد به عنوان «فضایی معنوی و متعالی که به دنبال ایجاد وحدت و احترام برای تمامی ادیان است» تأکید کرد.

او در ادامۀ سخنانش افزود: «این معبد محیط ما را زیباتر می‌سازد و نمادی خواهد شد که اهمیت برقراری هماهنگی و وحدت بین شهر و طبیعت را به ما یادآور می‌شود.»

این معبد بهائی در خارج از شهر سانتیاگو در منطقۀ پنیا اولن (Peñalolen) واقع شده است که نام آن به زبان محلی به معنای «اتحاد برادران» است. محلی بهتر و نامی مناسب‌تر برای معبد قاره‌ای بهائی نمی‌توانست وجود داشته باشد.

فرماندار منطقۀ کلان‌شهر سانتیاگو، کلودیو اورگو (Claudio Orrego) با سخنانی تأثیرگذار حاضرین را مورد خطاب قرار داد. وی در تأیید سخنان نمایندۀ رئیس جمهور توضیح داد که این معبد همچون «هدیه‌ای ارزشمند» برای شهروندان شیلی و کل منطقه می‌باشد.

وی گفت: «امروز ما شاهد زیبایی این دستاورد به همراه تمام قوای انسانی و روحانی که تحقق آن را امکان‌پذیر ساخته هستیم.»

«سانتیاگو از امروز به خاطر این معبد زیبا که به ما هدیه داده شده متفاوت خواهد بود... مهم نیست از چه دیانتی پیروی می‌کنیم یا به چه عقیده و مرامی متعلق هستیم، شهرهای ما عطش بسیاری برای آرامش و معنویت دارند.»

مهمانان حاضر که بسیاری از آن‌ها لباس‌های محلی بر تن داشتند از پلکان دامنۀ کوه بالا رفتند تا در نخستین برنامۀ دعایی که در معبد برگزار می‌شد شرکت کنند. خانم آنتونلا دمونته (Antonella Demonte) نمایندۀ بیت العدل اعظم سخنانی برای خوش‌آمد گویی ایراد کردند و سپس دعا و مناجات و بخش‌هایی از متون مقدس تلاوت شد. همچنین یک گروه کر ۶۰ نفره با حضور خوانندگانی از شیلی و سایر جوامع بهائی سراسر دنیا با موسیقی خود در این مراسم دعا و نیایش شرکت کردند.

مناجاتی برای طلب اتحاد به زبان ماپوچه (Mapuche)، یکی از زبان‌های بومی شیلی، توسط خانم برتا بلانکو (Berta Blanco) خوانده شد. او از اولین افراد این قوم است که بیش از ۴۰ سال پیش به جامعه بهایی پیوست.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم این معبد تغییرات زیادی برای خانوادۀ من، جامعه‌ام، مردمانم و سنتی که از آن آمده‌ام ایجاد خواهد کرد.».

نمایندگان جوامع دینی مختلف شیلی نیز از تأسیس این معبد در شهر استقبال کردند.

جرج عابد (Georges Abed) کشیش کلیسای ارتدکس سوریه که نزدیک به ۲۶ سال است در شهر سانتیاگو زندگی و کار می‌کند معبد بهائی را «یک هدیۀ ارزشمند برای این اجتماع» توصیف کرد «زیرا به مردم کمک می‌کند ذهنی باز داشته باشند و اخوت و برادری بین مردمان شهرشان را ببینند.»

خاخام دنیل زنگ ( Daniel Zan )، نمایندۀ جامعۀ یهودی می‌گوید: «با هم دعا خواندن، اینکه همۀ انسان‌ها بتوانند گرد هم آیند و از خداوند طلب صلح و برادری کنند، بخشی از عبادت ماست.»

امروز، قدرت این معبد برای متحد کردن نوع بشر از فرهنگ‌ها و نژادهای مختلف و همچنین موقعیت منحصر بفرد آن در نقطه‌ای میان شهر و رشته کو‌ها، در نهایت جلوه و نمایش بود.

(در تاریخ ۱۵ اکتبر، اصلاحاتی در توضیحات عکس شماره ۱۰ و ۱۲ انجام شد.)