جامعۀ جهانی بهائی از رئیس جمهور ایران خواست که به سرکوب اقتصادی بهائیان پایان دهد

۱۶ شهریور ۱۳۹۵
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران. خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل

نیویورک, United States — جامعۀ جهانی بهائی از دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواست که سرکوب اقتصادی بهائیان آن کشور را پایان دهد.

این درخواست در نامه‌ای خطاب به ریاست جمهوری،حسن روحانی آمده است. نامه توضیح می‌دهد که چگونه بهائیان ایران از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، هدف ستم‌های بی‌شماری از جمله عملیات بی‌رحمانۀ اختناق شدید اقتصادی بوده‌اند و چطور این مظالم تا به امروز ادامه یافته است و نشانی از بهبود اوضاع بعد از زمان انتخاب ایشان دیده نمی‌شود.

متن نامه

نامه به امضای خانم بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل، توجه ریاست جمهور را به تناقض شدید بین اظهارات رسمی دولت ایران مبنی بر طرفداری از عدالت اقتصادی؛ برابری برای همه و کاهش بیکاری از یک سو، و تلاش بی‌امان برای ایجاد فقر در بین بخشی از شهروندان خود از سویی دیگر، جلب می نماید.

این نامه، تهاجم شدید اقتصادی علیه جامعۀ بهائی را که به عنوان یک «سیاست عمدی» دولت دنبال می‌شود شرح می‌دهد: اخراج کارمندان بهائی از بخش دولتی، محدودیّت‌های متعدد برای آنان در بخش خصوصی، محرومیّتشان از طیف گسترده‌ای از حرفه‌ها و مشاغل با دست‌آویز توهین‌آمیز «نجس» بودن آنان، مصادرۀ اموال، اذیّت و آزار صاحبان مشاغل و بستن مغازه‌ها. درخواست وثیقه‌های سنگین در هنگام دستگیری‌های خودسرانه نیز تأثیرات اقتصادی ناگوار ی بر جامعه به همراه دارد.

فراتر از این‌ نکات، نامه با ذکر اثرات نامطلوب اقتصادی این فشار‌ها بر قشر جوانان بهائی– هنرمندان، ورزشکاران و دانشجویان– می‌گوید: «عواقب اقتصادی محرومیّت جوانان بهائی از امکانات رشد استعداد‌های خدادادی خود به مراتب وخیم‌تر از برخی مظالم دیگر است.»

نامه از این تبعیض‌های سازمان یافته به عنوان «آپارتاید اقتصادی» نام ‌برده و به صراحت از رئیس جمهور می‌پرسد: «سیاست عمدی یک دولت برای ایجاد فقر در بین بخشی از شهروندان خود چطور قابل توجیه است؟ مسئولین خسارات مالی، اجتماعی و روانی حاصله از این تبعیضات چگونه اَعمال خود را توجیه خواهند کرد؟ برنامه ریزی برای خارج ساختن یک جمعیت از چرخه اقتصادی وطن خود با کدام معیار دینی و مدنی منطبق می‌باشد؟ با وجود این همه بی عدالتی‌های سیستماتیک چطور می‌توان هنوز از استقرار اجتماعی عدل پرور و پیشرو سخن گفت؟»

در این نامه، جامعۀ جهانی بهائی از مقام ریاست جمهوری می‌خواهد تا به فوریّت به وضعیت بهائیان رسیدگی کند و شرایطی فراهم کند تا موانع موجود از میان برداشته شود.

اخیراً یک فیلم مستندِ تکان‌دهنده که توسط عده‌ای در ایران تهیه شده مورد توجه رسانه‌های عمومی قرار گرفته است. این مستند کوتاه با نگاهی اجمالی، رنج فوق‌العاده سخت اقتصادی بهائیان را به تصویر می‌کشد. سازمان عفو بین‌المللی این مستند را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده است.

گزارش ویژه جامعۀ جهانی بهائی در مورد سرکوب اقتصادی بهائیان ایران در سال ۱۳۹۴ منتشر شد و در این لینک موجود است.

(Editor's note: on 8 September 2016 a correction was made to the ninth paragraph specifying that the documentary mentioned was posted on the Middle East and North Africa Facebook page of Amnesty International, USA.)