در یک حرکت شجاعانۀ دیگر، یک شخصیّت برجستۀ روحانی خواستار برقراری عدالت شد

۳۰ آذر ۱۳۹۴
هدیۀ آیت‌اللّه تهرانی به خانواده‌های سه تن از بیست نفر بهائی (نوید اقدسی، یاور حقیقت و شهرام نجف‌تومرائی)، که به طور ناعادلانه‌‌ در ۱۵ نوامبر به علّت اعتقادات خود در ایران دست‌گیر شدند اعطا شد.

مرکز جهانی بهائی — آیت‌اللّه عبدالحمید معصومی تهرانی، یک مقام ارشد روحانی مسلمان در ایران، با شجاعت، مردم کشورش را به رعایت عدالت و کرامت انسانی برای همۀ هم‌وطنان خود اعمّ از زن و مرد دعوت کرد.

وی در مقاله‌ای که اخیراً در وب سایت خود منتشر ساخته، یک قطعه خطّاطی جدید از آثار حضرت بهاءالله را به بهائیانی که بر پایۀ اتّهاماتی واهی و بی‌اساس در ماه نوامبر سال جاری دست‌گیر شدند، اختصاص داده است. این قطعه‌ از "کلمات مکنونۀ عربی" نوشتۀ بهاءالله است که از استقامت سازندۀ جامعۀ بهائی ایران در برابر استمرار آزار و اذیّت برنامه‌ریزی شده حکایت می‌کند.

این حرکت نمادین به‌دنبال هدیۀ دیگر آیت‌اللّه به بهائیان جهان در آوریل ۲۰۱۴ صورت گرفت که خطّاطی و تذهیب کتیبه‌ای از یکی از نوشته‌های بهائی با این کلمات است، "عاشروا مع الأديان کلّها بالرّوح و الرّيحان.

مقالۀ اخیر آیت‌اللّه تهرانی (در اینجا موجود است) "توجّه دادن وجدان‌های آگاه هم‌ميهنانم در حمايت از كرامت ذاتی انسان بدون توجّه به قوميّت و زبان و دين و مذهب" را در این اقدام نوید می‌دهد.

ایشان هم‌چنین هم‌وطنان خود را دعوت می‌کند که به وظیفۀ خطیر بررسی شکاف موجود بین ارزش‌های دینی خود و اِعمال ظلم و ستم به نام دین بپردازند.

یک اثر هنری از آیت‌اللّه عبدالحمید معصومی تهرانی، حاوی بیانات حضرت بهاءاللّه. نمایش اسلاید
۳ تصاویر

یک اثر هنری از آیت‌اللّه عبدالحمید معصومی تهرانی، حاوی بیانات حضرت بهاءاللّه.

آیت‌اللّه تهرانی هم‌چنین در بیانیه‌ای که در صفحۀ فیس بوک خود منتشر ساخت اظهار داشته "وقت آن است که موضوع حقوق مدنی آحاد ملّت ایران، فارغ از تعلّقات و وابستگی‌های عقیدتی، دینی، مذهبی، جنسیّتی، نژادی و قومی و تنها مبتنی بر «ملّیّت» ایشان، در دستور کار تک تک افراد پیشرو قرار گیرد."

و چنین ادامه داده: "چسبیدن به مرزبندی‌های بی‌حاصل دینی و مذهبی، و برجسته کردن تفاوت‌ها به جای تکیه بر شباهت‌های اصیل و بنیادین، نتیجه‌ای جز آنچه امروز در این سرکوب‌ها و فسادها شاهدیم، نداشته و هرگز نیز نخواهد داشت."

ندای عدالت‌خواهیِ آیت‌اللّه تهرانی همراه با فریادِ حقّ‌طلبیِ تعداد فزاینده‌ای از روشن‌فکران و هنرمندان ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور که فرهنگ عدالت و هم‌زیستی را ترویج می‌کنند و دربارۀ حقوق شهروندیِ بهائیان و دیگر گروه‌های تحتِ فشار در ایران سخن می‌گویند بلند شده است. برای آگاهی از جزئیاتِ بیشتر به لینک‌های اینجا، اینجا، و اینجا مراجعه کنید.