در سخنرانی رئیس جمهور ایران در سازمان ملل، ذکری از وضعیت حقوق بشر نشد

۷ مهر ۱۳۹۴
سخنرانی رئیس جمهور آقای دکتر روحانی در سازمان ملل در روز ١٩ مهر ١٣٩٤( ٢٨ سپتمابر ٢٠١۵)

نیویورک, ایالات متحده آمریکا — جامعه جهانی بهائی از اینکه رییس جمهور آقای دکتر حسن روحانی در سخنرانی امروز خود در سازمان ملل متحد اشاره ای به وضعیت حقوق بشر در کشور خود ننمود، ابراز تأسف کرد.

خانم بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهائی در ملل متحد گفت: "اگرچه وعده همزیستی و گفتمان با ملت های دیگر نکتۀ بارز سخنرانی رییس جمهور روحانی بود، ولی جای بسی تأسف است که ایشان درباره‌ی گام‌ها و اقدامات خود برای بهبود وضعیت حقوق بشر شهروندان ایرانی هیچ صحبتی نکردند.»

خانم دوگال اظهار کرد که رئیس جمهور ایران بر خلاف وعده‌هایی که داده است، در پایان دادن به تبعیض‌های مذهبی در کشور خود با شکست روبرو است. این مسئله هفته‌ی گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل توسط دبیرکل سازمان، بان کی‌مون، در گزارش سالیانه وضعیت حقوق بشر ایران مطرح شد.

خانم دوگال بخصوص به این مسئله اشاره کرد که آقای بان در مورد "گزارشات تبعیضات مداوم" علیه اقلیت های مذهبی و قومی ابراز نگرانی نمودند و این در حالی است که رییس جمهور روحانی خود تعهداتی بر مبنای "تأمین برابری، حفظ آزادی عقیده و مذهب و بسط حمایت و حراست که کلیه گروههای مذهبی را در بر گیرد و اصلاح قوانینی که علیه گروههای اقلیتی تبعیض قائل میشود، ارائه نموده بود."

خانم دوگال گفت "حال رییس جمهور روحانی دو سال کامل فرصت داشته تا تعهدات خود بر مبنای پایان دهی به تبعیضات مذهبی در ایران را اجرا کند. اما با کمال تأسف، علی رغم سخنان شان، پیشرفت بسزایی در این زمینه به دست نیامده است".

"در خصوص جامعۀ بهائی ایران، دولت [ایران] در واقع تبلیغات رسانه ای ضد بهائی را شدت داده است. دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه بهائیان به همان نحو ادامه دارد و جوانان بهائی هنوز که هنوز است از تحصیلات دانشگاهی محرومند.

خانم دوگال اظهار داشت که از زمان روی کار آمدن آقای روحانی در ماه آگوست ۲۰۱۳ تا کنون، بیش از ٧٢٠٠ مورد تبلیغات نفرت‌آمیز علیه بهائیان در رسانه‌های فارسی‌زبان تحت حمایت دولت منتشر شده است.

خانم دوگال در ادامه گفت، همچنین دولت ایران به سرکوب کسب و کار بهائیان ادامه میدهد. بیش از ٢٠٠ مورد فشارهای اقتصادی طی دورۀ ریاست آقای روحانی علیه بهائیان وارد آمده است و این در حالی است که محرومیت اشتغال بهائیان در مشاغل دولتی که در اوایل سالهای ١٩٨٠ شروع شد، همانطور ادامه دارد.

وی گفت "هم اکنون حضور ٧٤ تن از بهائیان در زندانهای ایران، صرفأ بخاطر باورهای دینی خود، نشانه روشنی است که وعده های رئیس جمهور آقای روحانی برای ایجاد تغییر تو خالی است".

وی اظهار داشت "همزمان با اجلاس رؤسای دول با رئیس جمهور آقای روحانی، گزارش دبیر کل [ملل متحد] یادرآور هشیار کننده ایست که وضعیت حقوق بشر در ایران اکیدأ و ناچارأ باید بر دستور کار بین المللی باقی بماند".

وی گفت "ایرانیان بهائی تا چه مدّت باید تحمل اذیت و آزار نمایند؟ چه مدت دیگر انتظار بکشند تا بتوانند به دانشگاه بروند، تا به آنها اجازه دهند رفتگان خود را بدون ممانعت به خاک بسپارند و اینکه بدون ترس و وحشت از مسجونیت زندگی کنند؟"

ضمنأ خانم دوگال به نقل و تأئید از مقاله ایکه اخیرأ توسط روزنامه نگار سابق نیوزویک آقای مازیار بهاری که هفتۀ گذشته نوشته بود پرداخت "بهترین راه برای محک زدن به نیت دولت ایران برای آغاز روابط تازه با سایر کشورهای جهان اینست که آنها را در ارتباط با رفتارشان با ٣٠٠٠٠٠ بهائی ایرانی زیر سؤال قرار دهند."

خانم دوگال اظهار داشت "آقای بهاری، که خودشان در سال ٢٠٠٩ در ایران زندانی شد، به درستی به این نکته اشاره می کند که وقتی از مسئولین امور ایرانی سؤال میکنند علت بهائی ستیزی را شرح دهند، "آنها واقعأ حقیقت را بیان نمیکنند". دنیا باید از رئیس جمهور آقای روحانی سؤال کند چرا ایشان نه تنها از گفتگو در مورد گزارشات نقض حقوق بشر کلأ ممانعت میورزد بلکه از رسیدگی به عدم تمایل دولت خود در پاسخگویی و روبرویی با مسئلۀ بهائیان اجتناب میروزد.

(Editor's note: On 30 September 2015, a correction was made in paragraph seven to more accurately reflect the number of items of hate propaganda — directed against Baha'is — which had been published in government-sponsored Persian media since President Rouhani took office in August 2013.)