پرده‌برداری از نقشه مشرق‌الاذکار کامبوج در سحرگاهی

۲۷ تیر ۱۳۹۴
نقشه‌ی تصویب شده‌ی مشرق‌الاذکار در باتامبانگ، کامبوج

باتامبانگ, کامبوج — امروز همراه با طلوع خورشید، هوای صبحگاهی باتامبانگ از نوای مناجات تکریم و سرور و شُکر لبریز شد.

این مناجات‌های سحرگاهی آغازگر مراسم پرده‌برداری از نقشه‌ی اولین مشرق‌الاذکار محلی برای اهالی منطقه کامبوج بود که در سال‌های اخیر سبب ایجاد جنب و جوشی خاص در زندگی جامعه‌ی این منطقه‌ی مشتاق به عبادت و خدمت بوده است. در این مراسم بیشتر از ۳۰۰ نفر شامل مقام‌ها و شخصیت‌های برجسته و اهالی جوامع اطراف شرکت داشتند که برای حضور به موقع، در ساعات اولیه صبح با پای پیاده و یا با استفاده از وسایط نقلیه‌ی مختلف خود را به مراسم رسانده بودند.

ساشت ویتو تانگ (Sochet Vitou Tang)، مهندس معمار این پروژه که عمیقا تحت تاثیر این فضا قرار گرفته بود، با اشاره به شرکت‌کننده‌ها گفت: «ایستادن در این زمین مقدسی که محل ساختمان مشرق‌الاذکار محلی باتامبانگ در کشور پادشاهی کامبوج خواهد بود افتخار ویژه‌ای است.»

آقای تانگ هدف از ساخت این بنا را ایجاد آرامشگاهی توصیف کرد که مکانی باشد که ذهن و روح تسلی یابد و ابعاد معنوی و مادی زندگی به وحدت و هماهنگی برسند.

حدود ۳۰۰ نفر در چادرهای برگزاری مراسم پرده‌برداری از نقشه مشرق‌الاذکار محلی گرد هم آمدند. نمایش اسلاید
۸ تصاویر

حدود ۳۰۰ نفر در چادرهای برگزاری مراسم پرده‌برداری از نقشه مشرق‌الاذکار محلی گرد هم آمدند.

در ادامه وی توضیح داد که این مشرق‌الاذکار کانونی خواهد ‌شد که افراد با اعتقادات مذهبی متفاوت بتوانند «به اینجا بیایند تا در مورد زندگی، محیط و دنیای ماورا بیاموزند؛ مکانی که به آن می‌آییم تا یک دنیای واحد و یکپارچه بسازیم.»

سپس در کمال شور و هیجان، طرح و ماکت مشرق‌الاذکار توسط این معمار و سران محلی منطقه پرده‌برداری شد. همزمان، اعلامیه‌ای در اطراف خیمه‌‌ی محل مراسم، جزییات و مشخصات مختلف نقشه را به نمایش ‌گذاشته بود.

پرهیجان‌ترین لحظه‌‌ی مراسم، زمان بررسی ماکت ساختمان مشرق الاذکار در برابر چشمان مشتاق حضار بود که با تشویق و دست زدن‌های بی‌وقفه‌ی حاضرین از جمله کودکان و جوانان زیادی همراه بود.

سپس جوانان سرود پرشوری را اجرا کردند که برای بیان مفهوم وجود این مشرق‌الاذکار در زندگی‌شان ساخته بودند.

در شامگاه نیز یک مهمانی برای مقام‌های محلی و منطقه‌ای برگزار شد که در آن آقای چان سافال (Chan Sophal)، فرماندار منطقه‌ی باتامبانگ و همچنین رییس شورای ایالتی باتامبانگ حضور داشتند.

فرماندار سافال در اظهاراتش ابراز کرد: «جامعه بهایی در توسعه‌ی معنوی و مادی این کشورفعالانه مشارکت کرده‌ است.»

او در ادامۀ سخنانش گفت آنچه که به طور خاص برایش قابل توجه بوده این است: «که مشرق‌الاذکاری که بنا می‌شود نه تنها برای بهاییان بلکه برای همه مردم است». و او مجذوب «این مفهوم است که مشرق‌الاذکار نه تنها مکانی برای عبادت و مناجات بلکه محلی است که الهام‌بخش خدمت کردن به جامعه است.»

مضمون و موضوع اساسی در روز پرده‌برداری، نقش مناجات در زندگی فردی و جمعی انسان‌ها بود که این موضوع، با افتتاح مراسم در سحرگاه پررنگ‌تر شد و تاکید بر این موضوع داشت که چطور دعا و مناجات بایستی با خدمت به انسان‌ها بیامیزد تا به حداکثر تاثیرگذاری منتج شود.

اهالی این منطقه از پیام جدیدی از بیت‌العدل اعظم درباره‌ی مشرق‌الاذکارها الهام گرفته‌اند که در آن آمده است: «ایجاد الگوی جدیدی از نحوه‌ی اجتماع نوع انسان» در «مساعی جامعه‌سازی که به آن مشغولند» مشاهده می‌شود.

در ادامه این پیام می‌خوانیم: «این الگوی اجتماع در تمامیت خود، قابلیت خدمت در ابعاد مختلف را افزایش می‌دهد. از جمله اجزای اساسی این الگو جلسات دعا و مناجات می‌باشد که جنبه‌ای جمعی از حیات روحانی است.»

باتامبانگ دومین مشرق‌الاذکار محلی است که تاکنون از نقشه‌اش پرده‌برداری شده و یکی از پنج مشرق‌الاذکار محلی است که در سال‌های نزدیک آتی بنا خواهند شد.