در سخنرانی آقای روحانی ذکری از حقوق بشر و مسئله حقوق بهائیان نبود

۳ مهر ۱۳۹۳
سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد.

سازمان ملل, United States — دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی امروز خود بنیادی‎ترین مسائل حقوق بشر در ایران، از جمله دلیل تبعیض غیر عادلانه‎ و پیوسته‎ی ایران علیه بهائیان را نادیده گرفت.

بانی دوگال نماینده‎ی ارشد جامعه‎ی جهانی بهائی در سازمان ملل گفت: «زمانی که آقای روحانی، یک سال قبل دوران ریاست جمهوری خود را آغاز کرد وعده‌های بی‌شماری مبنی بر بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران داد؛ از جمله تعهد کرد که به تبعیض مذهبی پایان دهد.»

«اما در نهایت تأسف، به این وعده‌هاعمل نشد، و این که آقای روحانی در سخنرانی امروز خود در مقر سازمان ملل کوچک‌ترین اشاره‌ای به حقوق بشر نکرد این موضوع را بیشتر مشخص می‌کند.»

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نيز در گزارش سالانه‌ی خود در خصوص حقوق بشر در ایران، که اوائل این ماه منتشر کرد، اظهار داشت که آقای روحانی به بیشتر وعده‌های خود در خصوص حقوق بشر عمل نکرده است.

آقای بان گفت: «علی رغم نشانه‌هایی مبنی بر این‌که آقای روحانی از تحقق آزادی بیان، عضویت در گروه‌های مختلف و حضور در اجتماعات صلح‌آمیز استقبال می‌کند، اما دولت او محیطی امن و مستعد برای به وجود آوردن آزادی بیان فراهم نکرده است.»

او افزود: «اقلیت‌های مذهبی نظیر بهائیان و مسیحیان با خشونت‌هایی مواجه‌اند که هم در قانون و هم در عمل ریشه دوانده است. بنا بر گزارش‌های رسیده، آزار و تعدی، یورش به منازل و برانگیختن تنفر عموماً ابزارهایی هستند که مقامات حکومتی از آن‌ها برای سرکوب جامعه‌ی بهائی استفاده می‌کنند.»

خانم دوگال در ادامه گفت که « حل مسائل مریوط به حقوق بشر جامعه بهائی، جامعه‌ای که در سرتاسر جهان بری تعهدش به صلح شناخته شده است و هیچ خطری برای دولت ندارد محک صداقت دولت ایران در حل مسائل حقوق بشر در ایران است."

او گفت: « با این حال به دلیل سیاست‌های دولت ايران، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ بهائی در زندان به سر می‌برند، و هزاران بهائی از تحصیل در دانشگاه‌ها محرومند یا به لحاظ اقتصادی مورد تبعیض قرار دارند. اخیراً از شگردهای جدیدی نیز استفاده شده است تا بهتر بتوان این‌گونه تبعیض‌ها را تکذیب کرد.»

خانم دوگال گفت آقای روحانی در نطق خود درباره «توهم‌هایی» سخن رانده است که افراطی‌گری و تنفر نسبت به کشور ایران را دامن می‌زند.

خانم دوگال افزود که «این در حالی است که حکومت ایران خود، توهمات خاص خود را درباره‌ی دیانت بهائی گسترش داده است. در واقع، در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی، تبلیغات ضد بهائی رژیم افزایش یافته است.» به گفته‌ی خانم دوگال در شش ماه نخست سال ۲۰۱۴، حوادث ناشی از تبلیغات ضد بهائی در رسانه‌های دولتی ۱۰ برابر افزایش یافته و از ۵۵ مورد در ژانویه به ۵۶۵ مورد در ژوئن رسیده است.

خانم دوگال گفت عدم هیچگونه اشاره‌ای به طرح و برنامۀ دولت برای بهبود سوابق حقوق بشر مستلزم این است که دنیا پرسش‌ هایی از رئیس جمهور ایران بنماید.

«نخست باید پرسید که چه زمانی قرار است ایران به تعهدات حقوق بشری خود که طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی به آن‌ها متعهد شده است، از جمله حق آزادی اجتماع و حق حفاظت قانون برای رسیدکی به اتهامات، عمل کند؟

سپس، باید پرسید که دولت چه زمانی قصد دارد به آزار و اذیت سیستماتیک بهائیان، افرادی که قصد تلاش برای بهتر کردن کشور خود را دارند، پایان دهد؟ چطور ممکن است که در این عصر، چنین بخش صلح‌طلبی از اجتماع از این فرصت محروم گردند؟»