مدافعین حقوق بشر در ایران ششمین سال‌گرد زندانی شدن رهبران بهائی را یاد نمودند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
شخصیّت‌های بانفوذ ایرانی، فعّالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، و یک رهبر مذهبی برجسته به مناسبت ششمین سالگرد زندانی شدن هفت تن از مدیران سابق بهائی گرد هم آمدند.

ژنو, سوئیس — در هفتۀ جاری شخصیّت‌های بانفوذ ایرانی، فعّالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، و یک رهبر مذهبی برجسته در گردهمایی بی‌سابقه‌ای در طهران به مناسبت ششمین سال‌گرد زندانی شدن هفت تن از رهبران بهائی مجتمع شده و پشیبانی خود را از آنان اعلان نمودند.

گزارش این گردهماییِ مهم دیروز به طور وسیعی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های اجتماعی منعکس شد. محور این خبر ، یک عکس گروهی از حاضرین در این جمع بود که در یک منزل شخصی در کنار عکس بزرگی از این هفت تن به دور هم جمع شده‌اند.

این گردهمایی بازتابی است از اقدامات روزافزونی که توسّط ایرانیانی انجام می شودکه معتقدند ایران متعلّق به همۀ ایرانیان است. آنان ظلم و ستم به بهائیان کشور را رد می‌کنند و مخالف سرکوبی از طرف دولت، همان گونه که در پیام دیروز بیت العدل اعظم خطاب به بهائیان ایران آمده، می‌باشند.

شرح کاملی از این گردهمایی در پایگاه اطّلاع رسانی سحام نیوز منتشر شد.

نرگس محمدی، فعال برجستۀ حقوق زنان و معاون رئیس کانون مدافعان حقوق بشر. نمایش اسلاید
۵ تصاویر

نرگس محمدی، فعال برجستۀ حقوق زنان و معاون رئیس کانون مدافعان حقوق بشر.

خانم نسرین ستوده وکیل برجسته و مدافع حقوق بشر که اخیراً از زندان اوین آزاد شده است گفت: "تا سال گذشته ما امکان برگزاری چنین نشست‌هایی را نداشتیم و حتّی نمی‌توانستیم از دردهای مشترک‌مان حرف بزنیم." خانم ستوده با تعدادی از خانم‌های بهائی زندانی از جمله مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی، دو عضو از گروه هفت‌نفرۀ رهبران بهائی، در بند بود.

وی ادامه داد " مهوش و فریبا با واژۀ استقامت روحیّه خود را نگه داشته‌اند...ما با هم هستیم چون به جامعۀ بهایی ظلم شد و پدران و مادران ما به این مسئله نگاه نکردند."

نرگس محمّدی از فعالان برجستۀ حقوق زنان که در این گردهمایی حضور داشت گفت: "ما آنها را به شرف و صفت انسانی می شناسیم."

خانم محمّدی گفت "امیدواریم روزی جامعه ما به این پتانسیل برسد که بهائیان هم بتوانند شغل داشته باشند و تحصیل کنند." وی معاون رئیس کانون مدافعان حقوق بشر است که توسّط شیرین عبادی برندۀ جایز‌ۀ نوبل بنیان گذاشته شده و از این هفت تن در دادگاه دفاع کرده است.

از جمله دیگر شخصیّت‌های برجستۀ فعّالان و رهبران که در این گردهمایی حضور داشتند می‌توان محمّد ملکی، اوّلین رئیس دانشگاه طهران بعد از انقلاب اسلامی؛ معصومه دهقان، فعال حقوق مدنی و همسر وکیل سرشناس عبدالفتّاح سلطانی، یکی از وکلای این هفت تن که خودش هم‌اکنون در زندان بسر می‌برد؛ ژیلا بنی‌یعقوب و عیسی سحرخیز، دو تن از روزنامه‌نگاران برجسته که مدّتی را در زندان بسر بردند را نام برد.

سحام نیوز از قول دکتر ملکی نقل کرد: "من به خوبی می‌دانم که بهائیان از رفتن به دانشگاه در ایران محروم هستند." وی ادامه داد: "باید به هر عقیده‌ای احترام گذاشت. بیاییم به عقاید هم احترام بگذاریم و دسته‌بندی‌ها را کنار بگذاریم. … باید روی اصول مشترک مثل آزادی کار کنیم."

آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، یکی از روحانیون برجستۀ مسلمان که اخیراً خواهان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان شد نیز در این گردهمایی حضور داشت.

سحام نیوز از آیت‌الله تهرانی نقل کرد "نگاه‌ها باید عوض شود و من فکر می‌کنم الآن زمان خوبی است."

محمّد نوری‌زاد، یک روزنامه نگار سابق روزنامۀ نیمه‌رسمی کیهان که وی اخیراً زندانی شده بود نیز در این گردهمایی حضور داشت. از وی چنین نقل شده است که: "تا قبل از اینکه به زندان بروم وزنه‌های تعصّب را به همراه داشتم امّا پس از اینکه از زندان آزاد شدم این وزنه‌های سنگین تعصّب از من جدا شد و نگاه من عوض شد."