بیت العدل اعظم ترویج هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را تحسین می‌کنند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
مقر بیت العدل اعظم در حیفا، اسرائیل

HAIFA, Israel — در پیامی که دیروز در آستانۀ سال‌گرد دست‌گیری و زندانی شدن هفت تن از رهبران بهائیان ایران صادر شد، بیت العدل اعظم از گسترش"بانگ عدالت‌خواهی" در داخل ایران سخن می‌گویند.

پیام مزبور خطاب به بهائیان ایران این پیشرفت را تمجید می کند: " موجب مسرّت فراوان این مشتاقان است که با اقدامات شجاعانه و خالصانهء نفوسی که خواهان ترقّی ایران هستند، فرهنگ هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام متنوّع و ادیان مختلف که از ویژگی‌های فرهنگ اصیل آن سرزمین باستانی است در حال تجدید و شکوفایی می‌باشد."

بیت العدل اعظم می‌نویسند: "برخی از مروّجین عدالت، هنرمندان، دولت‌مردان، متفکّرین و دیگر شهروندان روشن‌ضمیر، و حتّی نفوسی انسان‌دوست از درون سلول‌های زندان، مهر سکوت را شکسته‌‌اند."

این پیام زمانی صادر شده است که سرکوب شدید جامعۀ بهائی در ایران که از بزرگ‌ترین اقلّیّت‌های مذهبی غیر مسلمان کشور هستند همچنان ادامه دارد.

بیت العدل اعظم می‌گویند: "این بانگ عدالت‌خواهی که در ابتدا از اقصی نقاط جهان برخاست و به مرور صدای ایرانیان ساکن خارج از کشور نیز به آن پیوست، حال در مقیاسی بی‌سابقه در ایران شدّت می‌گیرد."

بیت العدل اعظم هم‌چنین بهائیان ایران را یادآور می‌شوند که " ورای آگاهی به عمق بی‌‌عدالتی نسبت به بهائیان، هم‌وطنان روشن‌‌فکر شما در باره اصول و تعالیمی نیز می‌اندیشند که هم زندگی شما عزیزان را شکل می‌دهد و هم بنیانی متین برای ایجاد جامعه‌ای پیشرو می‌باشد: تعالیمی از قبیل حرمت کرامت انسانی، یگانگی و برابری نوع بشر از هر قوم و قبیله و نژاد و عقیده، تساوی زن و مرد، رهایی از تعصّبات، پای‌بندی به یادگیری و کسب علم و دانش، مهار آتش حرص و طمع، ترویج اقتصادی عاری از ثروت مفرط و فقر فاحش، و تعامل بین خرد و ایمان."

بیت العدل در ادامه اظهار اطمینان می‌کنند که بهائیان این آگاهی و بیداری وجدان در ایران را ارج می‌نهند و می‌گویند:

"به خوبی واقفید که در برابر هر ندای علنی که در پشتیبانی از حقوق شما ستم‌دید‌گان و در تمجید از این تعالیم به گوش می‌رسد هزاران نفوس دیگر دور از انظار به گفتگو مشغول‌اند‌ و به مرور فرا می‌گیرند که چگونه با توجّه به جو‌ّ موجود عقاید خود را آشکارا در این موارد ابراز دارند و به جمع مدافعین شما و مروّجین صلح و آشتی بپیوندند."

"ملاحظه فرمایید که شرح و بسط سخیفی که اذهان بیمار مغرضین و افکار محدود متعصّبین در بارهء تاریخ دیانت بهائی و رسوم و مقاصد بهائیان ساخته و پرداخته‌ و در طول یک صد و هفتاد سال اخیر سعی در ترویج آن شده، چگونه در طیّ چند سال گذشته بطلان آن ثابت گشته است."

بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد اظهار داشت که دعوت روزافزون برای عدالت‌خواهی بهائیان ایران، روزنه‌ای از امید در قلوب تمام افراد ستم‌دیده در آن کشور برمی‌افروزد.

خانم دوگال گفت "حمایتی که در هفته‌های اخیر از هم‌وطنان بهائی ما در ایران مشاهده شده و در چند سال گذشته مرتّباً افزایش یافته، بی‌سابقه است."

خانم دوگال ادامه داد: "مضافاً، ما زنان و مردان شجاعی را که امروزه سخن می‌گویند و برای دفاع از حقوق بهائیان ایران خطرات قابل ملاحظه‌ای را متوجه خود می سازند تحسین می‌کنیم."

شش نفر از هفت رهبران بهائی ایران در صبح زود روز ٢٥ اردیبهشت ١٣٨٧در یک سلسله شبیخون در طهران دست‌گیر شدند. نفر هفتم، دو ماه زودتر در ١٥ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود.

از زمان دست‌گیری آنان، این هفت نفر (فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدّین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکّلی و وحید تیزفهم) همواره در معرض نقص حقوقی مراحل قانونی بوده و مقتضیات قوانین بین‌المللی حمایت از حقوق بشر در مورد آنان کاملاً نادیده گرفته شده است.

در اوّلین سال بازداشت‌شان، این هفت نفر تفهیم اتّهام نشدند و به وکیل هم دسترسی نداشتند. محاکمۀ‌ آنان که بدون دلایل قانونی در سال ۱۳۸۹ ماه‌ها به طول انجامید در مجموع شش روز بود و به طور غیر قانونی جلسات دادگاه به روی مردم بسته بود که سوگیری شدید دادستان‌ها و قضّات را نشان داد.

محکومیّت بیست‌ سالۀ آنان یکی از طولانی‌ترین احکامی است که به زندانیان عقیدتی حاضر در ایران داده شده است. شدّت این حکم مصرّ بودن دولت به سرکوبی کامل جامعۀ بهائی ایران را منعکس می‌کند که "ز گهواره تا گور" در معرض ظلم و ستم سیستماتیک بوده و این در جرگۀ مهم‌ترین نمونه‌های تضییقات مذهبی در حال حاضر در جهان است.