ساختمان و روح: نمایش آثار معماری بهائی در موزه‌ای در ایتالیا

۲۹ آبان ۱۳۹۶ (۲۰ نوامبر ۲۰۱۷)

ویچنزا، ایتالیا - موزۀ پالادیو (Palladio) در ماه جاری میزبان نمایشگاهی از طرح و معماری برخی از مهم‌ترین ساختمان‌های جامعۀ بهائی بود که در ساخت آن‌ها سنگ مرمر ایتالیایی به کار رفته است.

این نمایشگاه با عنوان «معماری و سنگ مرمر: تعامل میان نوآفرینی و ماده» توسط شرکتی ایتالیایی به نام مارگراف (Margraf)‌ برگزار شد که برش و حکاکی سنگ‌های مرمر مقرَ بیت العدل اعظم، دارالآثار بین‌المللی بهائی، طبقات باغ‌های بهائی در حیفا و معابد بهائی قاره‌ای هند و ساموآ را بر عهده داشته است.

این شرکت که قبلاً با نام اینداستریا مارمی وینسنتینی (Industria Marmi Vincentini) شناخته می‌شد در سال ۱۹۰۶ در چیامپو، ایتالیا تأسیس شد. این شرکت طی بیش از ۱۰۰ سال از دوران تأسیس خود این فرصت را داشته که با معماران متعددی در پروژه‌هایی فوق‌العاده همکاری کند.

آقای سهراب یوسفیان، مهندس معمار، به فرصت ویژه‌ای اشاره می‌کند که در طول چندین دهه به او امکان بررسی تأثیر اصول روحانی در شکوفایی فرم‌های نوین هنر معماری را داده است، فرم‌هایی که الهام‌بخش صدها میلیون نفر بوده و آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند «در میان پروژه‌های متعددی که شرکت مارمی وینسنتینی در سراسر دنیا انجام داده، همکاری با بهائیان معنا و مفهوم ویژه‌ای داشته است.»

هدف از نمایش‌ طرح و معماری ساختمان‌هایی که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند به تصویر کشیدن غیر جسمانی بودن تقدس در ساختارهای فیزیکی بوده است. این آثار برجستۀ معماری در برگیرندۀ مفاهیم محوری آموزه‌های حضرت بهاءالله هستند از جمله یگانگی نوع انسان، هماهنگی ذاتی بین علم و دین، انسجام بین ابعاد مادی و روحانی زندگی و قدرت معنویات برای الهام بخشیدن به اصیل‌ترین مجهودات بشر.

آقای یوسفیان در مراسم افتتاحیۀ این نمایشگاه گفت: «معنویت یک امر انتزاعی نیست بلکه متعالی‌ترین جنبۀ وجود انسان است.»

  1. 9
  2. 8
  3. 7
  4. 6
  5. 5
  6. 4
  7. 3
  8. 2
  9. 1
  • حضرت شوقی افندی در دورانی که ادارۀ امر را برعهده داشتند، از سنگ مرمر چیامپو برای ساخت…

  • نمایشگاه موزۀ پالادیو توسط شرکت مارگراف برگزار شد، شرکتی در شهر چیامپو در ایتالیا که برش…

  • مقر بیت العدل اعظم

  • نمایشگاه یک‌ماهۀ «معماری و سنگ مرمر: تعاملی میان نوآوری و ماده» طراحی معماری تعدادی از…

  • باغ‌های طبقاتی بهائی در حیفا یکی از آثار معماری بودند که در نمایشگاه موزۀ پالادیو به…

  • آقای سهراب یوسفیان (در سمت چپ) در حال سخنرانی در مراسم بازگشایی این نمایشگاه

  • نمایشگاه یک‌ماهۀ «معماری و سنگ مرمر: تعاملی میان نوآوری و ماده» طراحی معماری تعدادی از…

  • مهمانان در مراسم افتتاحیۀ نمایشگاه «معماری و سنگ مرمر: تعاملی میان نوآوری و ماده» در موزۀ…

  •  آقای پائولو مارزوتو رئیس سابق شرکت اینداستریا مارمی ونسینتینی که ۹۲ سال دارد، در حال…

آقای یوسفیان که به عنوان نمایندۀ جامعۀ بهائی ده‌ها سال با شرکت مارگراف همکاری داشته به وضوح تحت تأثیر این نمایشگاه که نتایج فوق‌العادۀ سال‌ها همکاری پرثمر را به تصویر می‌کشد قرار گرفته بود.

آقای یوسفیان گفت: «این نمایشگاه فرصتی بود تا بار دیگر نسبت به دستاوردهای معماری تأمل کنم. دستاوردهایی که یادآور بیانی از حضرت بهاءالله هستند که می‌فرمایند امروز حتی سنگ‌ریزه‌های زمین، بشر را به سوی ملکوت دعوت می‌کنند.»

همکاری بین جامعۀ بهائی و منطقۀ شمال شرقی ایتالیا به دهۀ ۱۹۴۰ برمی‌گردد زمانی که سنگ مرمر چیامپو در ساخت آرامگاه حضرت باب به کار رفت. حضرت شوقی افندی در دورانی که ادارۀ امر را بر عهده داشتند، از سنگ مرمر چیامپو برای ساخت مقبره‌های واقع در کوه کرمل در حیفا استفاده کردند. بعد از درگذشت حضرت شوقی افندی، ترتیباتی صورت گرفت تا ستون به کار رفته در مقبرۀ ایشان در لندن از جنس همین سنگ ساخته شود.

این نمایشگاه شامل موادی از آرشیو از جمله طرح‌ها، نمودارها، اسناد، عکس‌ها و ویدئوهای اصلی بود. بخشی از این نمایشگاه به سیر تکاملی فن‌آوری مورد استفاده در این شرکت اختصاص یافته بود که به طور چشمگیری در طی قرن اخیر پیشرفت حاصل کرده است.

آقایان حسین امانت و فریبرز صهبا، دو معمار بهائی که طراحی ساختمان‌های به نمایش درآمده را بر عهده داشتند در این مراسم حاضر بودند و برای بازدیدکنندگان سخنرانی کردند.

نمایشگاه «معماری و سنگ مرمر: تعامل نوآوری و ماده» از تاریخ ۱۹ اکتبر تا ۱۹ نوامبر ادامه داشت و با دویستمین سالگرد تولد حضرت بهاءالله که ماه گذشته توسط میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا جشن گرفته شد متقارن بود. این نمایشگاه که در رسانه‌های ایتالیا به طور وسیعی پوشش یافت حدود ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده داشت و توجه خاص طراحان معماری را به خود جلب کرد.

 
اخبار جدید
© 2008 Bahá’í International Community