تساوی زن و مرد امری ضروری برای پیشرفت

۱۹ اسفند ۱۳۹۵
جامعۀ جهانی بهائی بیانیۀ جدیدی راجع به پیشرفت زنان و رابطۀ مهم برابری زن مرد و رفاه حقیقی منتشر کرده است.

جامعه جهانی بهائی، نیویورک, United States — جامعۀ جهانی بهائی بیانیۀ جدیدی راجع به پیشرفت زنان و رابطۀ مهم برابری زن و مرد با رفاه حقیقی منتشر کرد.

متن این سند به مناسبت نشست «کمیسیون مقام زن» که هفتۀ آینده در سازمان ملل متحد برگزار می‌شود به انتشار رسیده است. این کمیسیون، گردهمایی اصلی سازمان ملل متحد برای ارتقای برابری جنسیتی و توان‌دهی زنان است که به صورت سالانه در سطح جهانی برگزار می‌شود و به ترویج حقوق زنان و شکل‌دهی معیارهای جهانی برای برابری می‌پردازد.

بیانیۀ جامعۀ جهانی بهائی با عنوان «به سوی رفاه: نقش زنان و مردان در ساختن یک تمدن جهانی شکوفا»، مسئلۀ برابری زنان و مردان را با پیشرفت تمدن به صورت کلی مرتبط می‌داند.

این بیانیه نگاهی کامل و همه جانبه به پیشرفت دارد و خواستار بینشی فراتر از رفاه اقتصادی ِصرف است. جامعۀ جهانی بهائی چنین استدلال می‌کند که پیشرفت زنان باید معنایی فراتر از توان‌دهی اقتصادی داشته باشد. هنگامی که زنان به نحو معناداری در تمامی عرصه‌های زندگی مشارکت نمایند، قادر خواهند بود نقشی محوری در تحول اجتماعی برای ایجاد دنیایی با صلح، عدالت و برابری بیشتر ایفا نمایند.

جامعۀ جهانی بهائی اظهار می‌دارد که اگر چه برابری جنسیتی در دهه‌های گذشته بهبود چشمگیری داشته است اما هنوز جای پیشرفت زیادی وجود دارد. دسترسی زنان به آموزش و در برخی از عرصه‌های مهم دیگر به شدت افزایش یافته است اما بی‌عدالتی ساختاری و سیستماتیک همچنان استعداد‌های بالقوۀ آنان را سرکوب می‌نماید و مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت آنان قرار می‌دهد.

در بیانیه آمده است: «تا هنگامی که این نابرابری‌ها به طور کامل از تار و پود اجتماع زدوده نشوند، بشریت غرق در تضاد و کشمکش، ناامیدی، سردرگمی و عدم تعادل که مشخصه‌های زندگی مدرن هستند باقی خواهد ماند.»

علیرغم موانع موجود، این بیانیه مسیر پیشرفت به سوی رفاه را، مسیری سرشار از امید می‌بینند.

دفتر جامعۀ جهانی بهائی در نیویورک، این موضوعات را در طی زمانی که «کمیسیون مقام زن» از ۱۳ تا ۲۴ مارس برگزار می‌شود بررسی می‌نماید. اطلاعات بیشتر در مورد جلساتی که جامعۀ جهانی بهائی در آن‌ها شرکت می‌کند و یا میزبان آن‌ها خواهد بود در اینجا قابل دسترسی است.

بیانیۀ «به سوی رفاه: نقش زنان و مردان در ساختن یک تمدن جهانی شکوفا» را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.