تقدیر از قهرمان آزادی زنان

۱۵ بهمن ۱۳۹۵
در مرکز شهر باکو، مجسمۀ زنی قرار دارد که در حال کنار زدن روبندۀ خود است.

باکو, آذربایجان — مدت‌هاست که حکایت طاهره، یک قهرمان بهائی با اصل و نسب آذری، نمادی الهام‌بخش در کشور آذربایجان بوده است. طاهره یکی از مدافعان برجسته برابری زنان و مردان در قرن نوزدهم میلادی بود.

موزۀ ملی تاریخ آذربایجان در ۲۵ ژانویه، مراسمی با موضوع تعلیم و تربیت زنان در قرون نوزدهم و بیستم میلادی برگزار کرد که طی آن از فداکاری‌های طاهره و سهم وی در ترقی زنان تقدیر به عمل آمد.

دکتر آذر جعفراف (Azer Jafarov )، استاد دانشگاه دولتی باکو می‌گوید: «طاهره از احترام بسیار زیادی برخوردار است، او نه تنها در دیانت بهائی بلکه در سراسر دنیای شرق شخصیتی سرشناس است».

«طاهره ادبیات مدرن را تحت تأثیر قرار داد، ندای آزادی خواهی زنان را بلند کرد و تأثیر عمیقی بر آگاهی عمومی گذاشت».

دکتر جعفر اف ادامه داد: «تحقق هدف طاهره برای رهایی زنان، به مرور زمان در حال جلوه‌گر شدن است و همچون خورشیدی با طلوع خود، روشنی را به قلب انسان‌ها ارمغان می‌آورد».

در این کنفرانس، کتاب جدیدی که اخیراً در مورد زندگی طاهره و آثار او منتشر شده است توسط یکی از نمایندگان جامعۀ بهائی، صلاح‌الدین ایوبوف (Salahaddin Ayyubov) ارائه شد. وی در مورد تأثیر طاهره بر پیشرفت زنان مطالبی بیان کرد. در این نشست، همچنین نقش طاهره به عنوان یک شاعر سرشناس در دنیای شعر مورد گفتگو قرار گرفت.

صلاح‎‌الدین ایوبوف، یکی از محققان موزۀ ملی تاریخ آذربایجان اظهار داشت: «طاهره شخصیت برجسته‌ای است که نویسندگان مسیحی، خدا ناباور و مسلمان به او ادای احترام کرده‌اند. بینش وسیع او نسبت به واقعیت، بر آرزوی تمام افرادی که خواهان صلح و یگانگی هستند نور می‌تاباند».

موزۀ ملی تاریخ آذربایجان در ۲۵ ژانویه، مراسمی با موضوع تعلیم و تربیت زنان در قرون نوزدهم و بیستم میلادی برگزار کرد که طی آن از فداکاری‌های طاهره و سهم وی در ترقی زنان تقدیر به عمل آمد. نمایش اسلاید
۲ تصاویر

موزۀ ملی تاریخ آذربایجان در ۲۵ ژانویه، مراسمی با موضوع تعلیم و تربیت زنان در قرون نوزدهم و بیستم میلادی برگزار کرد که طی آن از فداکاری‌های طاهره و سهم وی در ترقی زنان تقدیر به عمل آمد.

«امروز نه تنها دنیای شرق، بلکه کل جهان باید از شخصیت و زندگی او که نمادی از آزادی اندیشه، آزادی زنان و جستجوی حقیقت به شکلی مستقل است درس بگیرند».

در مرکز شهر باکو، مجسمۀ زنی قرار دارد که در حال کنار زدن روبندۀ خود است. گفته می‌شود در ساخت این مجسمه از داستان طاهره الهام گرفته شده است. این بنا که با عنوان «مجسمۀ زن رهایی‌یافته» شناخته می‌شود در سال ۱۹۶۰ توسط فؤاد عبدرحمانف (Fuad Abdurrahmanov) ساخته شده است.