معبد بهائی آمریکای جنوبی، حس تقدس و معنویت را تقویت می‌کند

۱۶ آذر ۱۳۹۵
بازدیدکنندگان معبد بهائی در سانتیاگو در شیلی، در میان دیواره‌های شیشه‌ای و مرمرین معبد ایستاده‌اند.

سانتیاگو, شیلی — در حالی که جمعیت روز افزونی از معبد بهائی که به تازگی در سانتیاگو در شیلی افتتاح شده بازدید می‌کنند، بسیاری در میان دیواره‌های شیشه‌ای و مرمرین بنا، به کشف دوباره‌ای از حس تقدس و معنویت می‌رسند.

این معبد از زمان گشایش در ماه اکتبر (اواخر مهر) بیش از ۴۰۰۰۰ بازدید کننده داشته است. بازدیدکنندگان از سانتیاگو و راه‌های دورتر به دلایل مختلف جذب این مکان می‌شوند. برخی مشتاق بازدید از ساختمان معبد هستند که طراحی آن تحسین بین‌المللی را جلب کرده است. بعضی دیگر با کنجکاوی نسبت به آئینی که آگاهی زیادی از آن ندارند و الهام‌بخش این معبد بوده است، به دنبال کسب اطلاعات بیشتری هستند. سرانجام، عده‌ای نیز در جستجوی حس تقدس و معنویتی که در دنیای امروز اثری از آن دیده نمی‌شود به این مکان قدم می‌گذارند.

جنی پرز(Jenny Perez) یکی از نمایندگان جامعۀ بهائی شیلی در سخنانش چنین توضیح داد: «ما پیش‌بینی کرده بودیم که شمار زیادی از معبد بازدید کنند، اما آمار بالای بازدیدکنندگان تنها در ماه اول ما را شگفت‌زده کرده است.»

با این موج عظیم از بازدید‌کنندگان، رابطه‌ای بین معبد که بر فراز دامنۀ رشته کوه‌های آند قرار دارد و شهری که به آن مشرف است در حال شکل‌گیری است. بازدیدکنندگان نه تنها فضایی چشم‌نواز برای دعا و تفکر در اختیار دارند که به روی همگان باز است ، بلکه خود را در مکانی می‌یابند که برای کسب انگیزه و پیوندی دوباره با هدفی متعالی‌تر به آنان کمک می‌کند.

شرکت‌کنندگان در یک گروه بحث و گفتگو در فضای بیرونی معبد بهائی در سانتیاگو، شیلی. نمایش اسلاید
۵ تصاویر

شرکت‌کنندگان در یک گروه بحث و گفتگو در فضای بیرونی معبد بهائی در سانتیاگو، شیلی.

رسانه‌ها و وب‌سایت‌های پر طرفدار تلاش داشته‌اند تا با استفاده از روش‌های نوآورانه همچون عکاسی ۳۶۰ درجه تجربه بازدید از این معبد را به تصویر بکشند.

جامعۀ بهائی برای پر بارتر کردن تجربۀ بازدیدکنندگان، فضاهایی را در محیط اطراف معبد برای گفتگو‌های دوستانه ایجاد کرده است. این فضاها به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در مورد ماهیت و هدف معبد بهائی اطلاعات بیشتری به دست آورند، در موضوعات و مفاهیم روحانی کاوش کنند و در بارۀ مفهوم وقف زندگی برای بهبود اجتماع تأمل کنند.

خانم پرز در توضیحات خود اشاره کرد: «امیدواریم این معبد محیطی فراهم کند که افراد بتوانند با درک عمیق‌تری از یک تجربۀ معنوی و روحانی، ارتباط آن را با سهمی که هر یک از ما در سعادت و بهروزی یکدیگر و جهان می‌توانیم ایفا کنیم در یابند.»

(یادداشت نویسنده: در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶، اصلاحی در پاراگراف دوم صورت گرفت که از زمان گشایش معبد در ماه اکتبر تعداد بازدیدکنندگان بیش از ۴۰۰۰۰ بوده است نه ۲۵۰۰۰.