تمرکز«اجلاس جهانی» بر ترویج جوامع فراگیر

۸ آذر ۱۳۹۵
دیان علائی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو در حال سخنرانی در «اجلاس جهانی با موضوع دین، صلح و امنیت» که توسط «دفتر سازمان ملل متحد برای جلوگیری از نسل‌کشی و مسئولیت حمایت» و «انجمن جهانی حمایت از آزادی دینی» برگزار شد.

ژنو, United States — جامعۀ جهانی بهائی در یکی از سخنرانی‌های اصلی در «اجلاس جهانی با موضوع دین، صلح و امنیت» که از ۲۳ تا ۲۵ نوامبر در کاخ ملل در ژنو برگزار شد بیان داشت که بنای جوامعی که پذیرای همگان باشند نیازمند تغییرات عمیق در ساختار فکری است.

این گردهمایی که با همکاری «دفتر سازمان ملل متحد برای جلوگیری از نسل‌کشی و مسئولیت حمایت» و «انجمن جهانی حمایت از آزادی دینی» همراه با پشتیبانی اتحادیۀ اروپا و دولت اسپانیا برگزار شد، بر نقش و اهمیت آزادی دینی در جلوگیری از افراط‌گرایی خشونت‌بار و جرائم بی‌رحمانه و ارتباط آن‌ها تمرکز داشت.

مشاور ویژۀ سازمان ملل متحد در زمینۀ جلوگیری از نسل کشی، آداما دینگ (Adama Dieng)؛ مشاور ارشد فرهنگی صندوق جمیعت سازمان ملل متحد، آزا کرم (Azza Karam)؛ سفیر سیار ائتلاف تمدن‌ها از وزارت امور خارجه و همکاری اسپانیا، بلن الفارو هرناندز (Belen Alfaro Hernandez) و نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای ترویج آزادی دین و عقیده در خارج از اتحادیۀ اروپا، یان فیگل (Jan Figel) از جمله شرکت‌کنندگان در این اجلاس بودند.

دیان علائی (Diane Ala'i) نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو، دربارۀ نقش اساسی رهبری دینی در پرورش رواداری و پذیرش دیگران سخن گفت. «بنای جوامعی صلح آمیز و تضمین آزادی دین و عقیده مستلزم آن است که رهبران دینی دعاوی انحصارگرایی و خاتمیت را کنار بگذارند.»

خانم علائی همچنین اهمیت ترویج وحدت بین جمعیت‌های گوناگون را مطرح کرد. او توضیح داد: «پیروان ادیان مختلف باید یاد بگیرند که نه فقط در کنار یکدیگر، بلکه با یکدیگر زندگی کنند.»

او در ادامه اظهار داشت «درک ما این است که خدمت جمعی با هدف خیر عموم، عاملی نیرومند برای رفع سوء تفاهم‌ها بین مردم است.»

او همچنین با اشاره به واکنش جامعۀ بهائی ایران در پاسخ به آزار و اذیت‌های وارد بر آن از طرف حکومت، توضیح داد «بهائیان ایران در مقابل چندین دهه ظلم، با استقامت سازنده و تلاشی دوشادوش با سایر هم‌وطنان خود برای بهسازی ایران، در تحول قلوب و افکار در این کشور سهیم بوده‌اند.»

«جامعۀ بهائی ایران به دلیل رویکرد سازندۀ خود در رابطه با تحول اجتماع، در سال‌های اخیر شاهد افزایش حمایت‌های ایرانیان در داخل و خارج کشور بوده است.»