بهائیان کلمبیا نامه سرگشاده‌ای در بارۀ صلح انتشار دادند

۴ مهر ۱۳۹۵
عنوان بیانیۀ جامعۀ بهائی کلمبیا که ترجمۀ فارسی آن این است: «صلح، فراتر از یک توافق‌نامه سیاسی». این بیانیه در آستانۀ امضای توافق‌نامه تاریخی صلح در آن کشور انتشار یافت.

کالی, کلمبیا — جامعه بهائی کلمبیا با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به مردم کلمبیا خواستار آن شده است که این «فرصت تاریخی» در راه ایجاد صلح را از دست ندهند. این نامه در آستانۀ امضای قرارداد صلح بین دولت کلمبیا و نیروهای مسلح ارتش مردمی کلمبیا "فارک-ئی پی" (FARC-EP) در ۲۶ سپتامبر صادر شده است.

این قرارداد دستاورد بسیار مهمی در راه ایجاد صلح در کلمبیا است، کشوری که بیش از پنجاه سالِ پیاپی از طولانی‌ترین نبرد مسلحانه در دنیا، رنج برده است.

نامۀ جامعۀ بهائی دستاوردهای گفتگوهای صلح را ارج می‌نهد، در عین حال اذعان می‌کند که کار دشواری در راه ساخت جامعه‌ای منسجم و عدالت‌خواه پیش رو خواهد بود.

این بیانیه با بیان به اینکه «چشم دنیا به کلمبیا می‌نگرد» خوانندگان را تشویق می‌نماید که «باشد که الگوئی بنا نهیم که قلوب را تهذیب کند و الهام بخش ابنای بشر در سراسر دنیا باشد».

این نامۀ سرگشاده به فرصتی جدید برای مردم کلمبیا اشاره دارد که اکنون راه ایجاد الگوی همکاری و طرز فکر تازه‌ای را در دسترس آن‌ها قرار داده است.

در طول دهه‌های گذشته جامعۀ بهائی کلمبیا در بسیاری از مناطق کشور، و از طریق فعالیت‌های آموزشی با هدف توانمند نمودن کودکان، جوانان و بزرگ‌سالان، به اشاعۀ فرهنگ همزیستیِ مسالمت‌آمیز و هدفمند پرداخته تا بتوانند به ترویج وحدت و بهبود جامعۀ خود بپردازند.

خانم خیمنا اوسوریو (Ximena Osorio)، نمایندۀ جامعۀ بهائی کلمبیا گفت: «شاهد آن بوده‌ایم که خدمات داوطلبانه هرچند کوچک، نقش مهمی در ایجاد تغییر عمیق و مداوم در خانواده‌ها، کودکان و همسایه‌های آن‌ها داشته است. هر فردی بالقوه می‌تواند عامل فعالی در تغییر اجتماع باشد و در بنای جامعه‌ای صلح طلب نقش مهمی ایفا کند».

تشکیل کلاس‌های رشد آموزشی و اخلاقی جوانان همواره از دستاوردهای جامعۀ بهائی در جهت کمک به بهبود و ایجاد صلح در جامعه بوده است. نمایش اسلاید
۴ تصاویر

تشکیل کلاس‌های رشد آموزشی و اخلاقی جوانان همواره از دستاوردهای جامعۀ بهائی در جهت کمک به بهبود و ایجاد صلح در جامعه بوده است.

این نامه سرگشاده همچنین هشدار می‌دهد که: «در یک کلام، صلح ما شکننده است. این صلح نیاز به سطحی از یکپارچگی و انسجام دارد و آن مستلزم گذشتن از مناظرات قطبی شده، بازگردانی اصول والاتری که همۀ جوامع در آرزوی دست‌یابی به آن هستند و رسیدن به زمینۀ مشترکی است که اساس وفاق اجتماعی می‌باشد»

در ادامه آمده: «ورای کلمات، شاید قدرتمندترین توصیف مشارکت در عمل مشاهده شود، یعنی در شکوفایی اقدامات بی‌شمار خدمات داوطلبانه در سراسر کشور که جامعهٔ ما را سرشار از روحیّه‌ای جدید برای آیندهٔ کلمبیا نماید».

نسخۀ اسپانیولی این بیانیه و نسخۀ انگلیسی را اینجا بخوانید.