اعلام حمایتهای بیشتر از کشورهای اسلامی برای توقّف آزار و اذیت بهائیان در ایران

۲۷ تیر ۱۳۹۵

داکا, بنگلادش — جمعی از وکلای بنگلادشی به گروهِ رو به افزایش روشنفکران مسلمان، رهبران مذهبی، و متخصّصینِ سراسر جهان پیوستند که خواستارِ پایان دادن به آزار و اذیت بهائیانِ ایران هستند.

در نامه¬ای به تاریخ ۲۹ مه ۲۰۱۶، که به امضای ۱۲ نفر از "حقوقدانانِ بنگلادشی" رسید این گروه خواستار «محکومیت دولت ایران در دستگیری بهائیان، از جمله هفت تن از مدیرانِ جامعه، تنها به دلیل باورهای مذهبیِ ایشان و همچنین حبس ناعادلانۀ آنان» شدند.

آنها در ادامه عنوان می‌کنند: «این حقیقت که بهائیان جامعه‌ای صلح‌جو بوده و بزرگترین اقلیّت مذهبی در ایران به شمار می‌روند، و اینکه با نقشۀ خصمانه و عمدی به ویژه از سوی دولت مواجه هستند تا تمام فرصت‌های اجتماعی-اقتصادی از جمله اشتغال به کار، تحصیل و امنیّت از آنان سلب شود، همه مغایر با هنجارهای هر جامعۀ متمدّن است و مطلقاً غیر قابل قبول می‌باشد!»

این گروه در خاتمه خواستار آزادی فوری هفت مدیر بهائی زندانی شده، مصرّانه از دولت ایران می‌خواهد تبلیغات بی‌اساس و ساختگی خود بر علیه بهائیان را متوقّف سازد.

این دوازده وکیل بنگلادشی به تعداد فزایندۀ رهبران مذهبی مسلمان، دانشمندان، و فعالان حقوق بشر در سراسر جهان می‌پیوندند که تصمیم گرفته‌اند مخالفت خود علیه آزار و اذیت روشمند بهائیان ایران در سال‌های اخیر را به شکل علنی ابراز نمایند.

بطور مثال در ماه می، پنج تن از نواندیشان دینی ایرانی بیانیه‌ای در تقبیح ظلم و ستم وارده بر بهائیان از طرف دولت ایران منتشر نمودند و در آن خواستار رواداری با پیروان اندیشه‌های دیگر شدند.

نمایش اسلاید
۲ تصاویر

بر اساس گزارش سایت زیتون، در این بیانیّه عبدالعلی بازرگان، حسن فرشتیان، محسن کدیور، صدیقه وسمقی و حسن یوسفی اشکوری اظهار داشته‌اند که بهائیان دهها سال است که در ایران به دلیل دین و عقیده خود مورد ستم قرار می‌گیرند. این پنج روشنفکر اظهار می‌دارند که: «نقد و ردِّ باورهای یک فرقه و مذهب، نمی‌تواند توجیه‌گرِ ظلم و ستم به پیروان آن باشد.» و اضافه می‌کنند که: «اسلام مؤیّد آزادی دین و عقیده است. قرآن در آیات متعدّد بر این مهم تصریح کرده است.»

دیگر رهبران مذهبی مسلمان نیز، به همین ترتیب، آغاز به بیانِ ضرورتِ رواداری با بهائیان کرده‌اند.

اقدام آیت‌اللّه تهرانی در اهدای اثر خطاطی و تذهیب شدۀ آیه‌ای از آثار حضرت بهاءاللّه به بهائیان جهان که از هم‌زیستی با بهائیان حمایت کرده است، به سرعت مورد ستایش بسیاری از رهبران مذهبی مسلمان قرار گرفت.

از جملۀ این افراد دکتر غالب بن‌شیخ، متخصص برجسته و بلند‌پایۀ الهیات اسلامی در کشور فرانسه است که به خاطر ترویج فعّالیّت‌های بین‌الادیان در سال ۲۰۱۴ با محکوم کردن تبعیض علیه بهائیان ایران، آن را «اهانت به قانون» و «رسوائی غیرقابل تحمّلی» خواند.

متن کامل نامۀ اساتیدِ حقوق در بنگلادش

بنگلادش: درخواست وکلا از ایران برای آزادی بهائیان از جمله هفت تن یاران ایران

۲۹ مه ۲۰۱۶، داکا

ما، امضاکنندگان این نامه که وکلای حرفه‌ای در بنگلادش هستیم، با آگاهی به این امر که خالق متعال به همۀ ابنای بشر حقوق و تکالیفی از جمله آزادی عقیده اعطا نموده و همگی تحت حمایت قوانین اساسی و حقوقی کشورهای متمدّن می‌باشند و هم‌چنین توسّط منشور حقوق بشر سازمان ملل متّحد که مورد تأیید کشورهای عضو سازمان ملل متّحد از جمله ایران می‌باشد حمایت می‌شوند؛

بدینوسیله دولت ایران را به دلیل دستگیری بهائیان از جمله هفت تن از مدیرانِ جامعه بهائی، تنها به دلیل عقیدۀ مذهبی و زندانی کردن ناعادلانۀ آنان محکوم می‌کنیم. این حقیقت که بهائیان جامعه‌ای صلح‌جو بوده و بزرگترین اقلیّت مذهبی در ایران به شمار می‌روند، و اینکه با نقشۀ خصمانه و عمدی به ویژه از سوی دولت مواجه هستند تا تمام فرصت‌های اجتماعی-اقتصادی از جمله اشتغال به کار، تحصیل و امنیّت از آنان سلب شود، همه مغایر با هنجارهای هر جامعۀ متمدّن است و مطلقاً غیر قابل قبول می‌باشد!

بنابر این، ما مصرّانه به ملّت و دولت ایران می‌گوییم که دیگر بس است. بهائیان، از جمله هفت تن سران آنها را فوراَ آزاد کنید و به تبلیغات بی‌اساس و ساختگی خود بر علیه آنان پایان دهید و بگذارید کسانی که هنوز به شما علاقه دارند و برای شما احترام قائل هستند به تصمیم شجاعانه و تاریخی شما افتخار کنند.

[نام ۱۰ نفر امضاکنندۀ این نامه]