کنفرانس مادرید، نقش مذهب در تحوّل اجتماعی را نمایان می‌سازد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
گروه سخنرانان در کنفرانس بین‌الادیان در شهر مادرید با عنوان: "Interwoven by the Mercy of God"

مادرید, اسپانیا — گرد‌همائی اخیر بین‌الادیان که با میزبانی مشترک جامعۀ بهائی اسپانیا برگزار گردید، ۲۰۰ نفر شرکت کننده را فرا‌خواند تا به تأمل در چگونگی اقدام مشترک جوامع مذهبی در جهت ترقی اوضاع عالم بپردازند.

این گرد‌همائی که در روز ۱۷ آوریل ۲۰۱۶ برگزار گردید، توسط گروه‌های متعدّد دینی از جمله انجمن بین‌المللی رهبانی برای گفتگوی بین‌الادیان، بخش اجتماعی و فعالیّت‌های تبلیغی کلیسای ملّی کاتولیک اسپانیا، خانۀ تُرک و جامعۀ بهائی، سازمان یافته بود.

در سخنان افتتاحیّه، نمایندگان جامعۀ بهائی اهداف گردهم‌آیی را درک وحدت بنیادینِ میان ادیان جهان و بررسی نقش دین در پرداختن به مسائل پیچیده‌ای که بشر با آن مواجه است عنوان کردند.

دی. حوزه لوئیس ناوارو، (D. Jose Luis Navarro)کشیشِ کاتولیک و رئیس انجمن بین‌المللی رهبانی برای گفتگوی بین‌الادیان، با تاکید بر وحدت ذاتی ادیان گوناگون اظهار داشت: "تمام مرام‌های مذهبی، جنبه‌ خاصی از این معمای برجسته را نمایان می‌سازند."

سرجیو گارسیا، (Sergio Garcia) مدیر دفتر روابط عمومی بهائی در اسپانیا گفت: "اسپانیا سابقۀ طولانی در فعّالیّت بین‌الادیان دارد." با این حال او اشاره کرد که چالشی که غالباً این مجامع با آن مواجه اند، ارتقاء گفتگو‌ها به سطحی فراتر از گفتگو‌های نظری است. یکی از اهداف این مجمع پایه‌ریزیِ گفتگو‌ها در زمینۀ اقدامات عملی بود؛ حرکتی که گروه های مختلف مذهبی قادر به انجام آن باشند.

آقای گارسیا گفت:"به رغم وقایعی که گاهی به‌ نام دین صورت می‌گیرد، حقیقت این است که در گذشته، دین عامل پیشرفت‌های اجتماعی شگرفی بوده است و ما اکنون نیز می‌توانیم از قدرت آن در راه منافع عمومی مدد بگیریم."

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌الادیان در شهر مادرید با عنوان: "Interwoven by the Mercy of God" نمایش اسلاید
۲ تصاویر

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌الادیان در شهر مادرید با عنوان: "Interwoven by the Mercy of God"

شرکت‌کنندگان، به بررسی لزوم بکارگیری تعالیم روحانی در زندگی روزانه و برای مواجهه با چالش‌های موجود در جامعه پرداختند. رابین ماریو اِستوفِن‌ماچِر (Rabin Mario Stofenmacher)از جامعۀ مازورتی بِت-اِل Masorti) (Bet-El گفت: "حقیقت تنها هنگامی معنا می‌یابد که آن ‌را در رابطه با ایجاد عدالت در جهان به‌کار گیریم."

شرکت‌کنند‌گان، تصدیق کردند که مشارکت آحاد مختلفِ اجتماع برای حصول به تحوّل اجتماعی ضروریست. میریام سَنز (Miryam Sanz) نمایندهء جامعۀ بهاییانِ اسپانیا گفت: " تغییر اجتماع نیازمند پرورش قابلیّت‌ها در سطوح فردی، مؤسسات و جامعه است. این روند تغییرِ مثبت باید در پرتو آموزه‌های حضرت بهاءاللّه به شکل‌گیری جهانی عدالت‌خواه، متحّد، غنی و با ثبات منجر گردد، جهانی که همگان بتوانند نقشی در تولید دانش در جهت پیشرفت اجتماعی داشته باشند."

از جمله دستاوردهای این نشست تاکید بر نقش مهّم دین در مقابله با افراط‌گری و تعصّب‌گرایی بود. نمایندگان جوامع دینی این اقدام را به عنوان نخستین گام مهّم در حوزه عمل دانستند.