تمرکز سازمان ملل متّحد بر دین به عنوان عامل پیشگیری از خشونت

۲۶ اسفند ۱۳۹۴
محلّ برگزاری اجلاس "نقش رهبران دینی در پیشگیری از ترغیب خشونت" که از ۲۹ فوریه تا ۱ مارس ۲۰۱۶ در مؤسّسۀ صلح ایالات متّحده توسط دفتر "پیشگیری نسل‌کشی و مسئولیّت حفاظت" سازمان ملل متّحد برگزار شد.

واشنگتن دی سی, United States — رهبران دینی و نهادهای مذهبی سراسر جهان برای ایجاد درک عمیق‌تری از نقش ادیان در پیشگیری از ترغیب خشونت که می‌تواند منجر به جنایات بیرحمانه شود، با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

جرالد فیلسون(Gerald Filson) مدیر دفتر روابط عمومی بهائیان کانادا و رئیس گفتگوی بین‌الادیان در کانادا تصریح کرد: "دین می‌تواند راه حل مقابله با این مشکل باشد." جامعۀ بهائی کانادا مشتاقانه در مذاکرت مربوط به نقش سازندۀ دین در جامعه شرکت کرده است.

دکتر فیلسون نمایندۀ جامعۀ بهائی در جلسۀ اخیر ملاقات‌های منطقه‌ای، که توسّط دفتر "پیشگیری از نسل‌کشی و مسئولیّت محافظت" سازمان ملل متّحد برگزار گردید، شرکت داشت. این گردهمائی از ۲۹ فوریه تا ۱ مارس ۲۰۱۶ در موٴسّسهٴ صلح ایالات‌متّحده در واشنگتن تشکیل شد و یکی از پنج اجلاسی خواهد بود که قرار است در طول سال پیرامون این مسئلهٴ مهم در سراسر جهان برگزار گردد.

در بخشی از این گفت و گو، دکتر فیلسون به بحث دربارۀ اهمّیّت بسزای برنامه‌های آموزشی جوانان پرداخت و اظهار داشت که نمی‌توان این برنامه ها را اغراق‌‌آمیز خواند. وی اشاره کرد: "جوانان به دنبال پیامی مثبت هستند و می‌خواهند وضعیّت جهان را بهبود بخشند. رهبران دینی باید توجّه ای اصولی به برنامه‌های آموزشی این گروه سنّی داشته باشند."

از جمله شرکت‌کنندگان در نشست واشنگتن دی سی، اداما دینگ(Adama Dieng)، مشاور ویژه در پیشگیری از نسل‌کشی، نانسی لیندبُرگ(Nancy Lindborg)، رئیس مؤسّسۀ صلح ایالات متّحده، جان بارکات(John Barkat)، معاون دبیر کل و بازرس سازمان ملل متحد، و رودلمر بوئنو دِفاریا(Rudelmar Bueno De Faria)، نمایندۀ شورای جهانی کلیساها بودند.

تنوّع سمینارها در سراسر جهان سبب تبادل تجارب و اقدامات مثبتی که توسّط گروه‌های مختلف صورت گرفته، شده است. به طور مثال، در نشستی که در عمّان در کشور اردن برگزار شد یکی از سخنرانان به ابتکار عمل آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی در ایران به عنوان نمونه‌ای از یک فتوای خوب اشاره کرد.

شرکت‌کنندگان در هر یک از پنج کنفرانس، به ایجاد تدابیر منطقه‌ای در زمینۀ پیشگیری و مقابله‌ با تحریکات تبعیض‌آمیز، دشمنی و خشونت مبادرت ورزیدند. روش‌هایی که در جلسات واشنگتن دی سی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت عبارتند از: نگارش مسائل و روندهای تحریک آمیز، بسط و پیشبرد دیدگاه‌های متفاوت یا ترویج سخنرانی‌های متقابل، گفتگو با مسبّبین مسائل تحریک آمیز، پی‌ریزی برنامه‌های آموزشی، و درخواست حمایت سیاسی و تقویت فعّالیّت‌های بین‌الادیان.

دکتر فیلسون گفت: "این مجامع از بسیاری جهات بازتاب پاسخ به پیام بیت‌العدل اعظم در سال ۲۰۰۲ خطاب به رهبران دینی است که در کنار مسائل دیگر، آنان را فراخواند تا ندای خود را بر نفی بنیادگرائی دینی بلند نمایند و اساس الهی همۀ ادیان جهانی را بپذیرند." او همچنین خاطرنشان ساخت که سخنرانان بسیاری به کرّات، به اهمّیّت مفاهیمی چون "یگانگی انسان" و "یگانگی آفریدگار"، وحدت و توافق همۀ ادیان، تساوی زن و مرد و اهمّیّت واکنش به نفرت با محبّت پرداخته‌اند.

دکتر فیلسون اشاره کرد: "با توجّه به مباحث مطرح شده در این مجامع، به نظر می‌رسد که رهبران دینی در قارّۀ امریکا قادرند به نوعی گرایش اساسی دست یابند تا تبعیض دیرپای دینی را از میان بردارند."

(Editor's note: On 1 April 2016, a change was made to paragraph 7 to clarify that only three of the five scheduled regional conferences have taken place.)