کیفرخواستی بی‌اساس علیه یک شهروند یمنی بهائی بعد از ۱۴ ماه زندان در شرایط دشوار

۲۶ دی ۱۳۹۳
نقشۀ یمن.

نیویورک, ایالات متحده — مسئولین در یمن، با زیر پا گذاشتن عدالت، آقای حامد کمال بن حیدرا، تابع یمن، را به جرم جاسوسی برای اسرائیل و فراخواندن مسلمانان به دیانت بهائی متّهم کرده‌اند.

این اتّهامات در آغاز دومین سال زندان بودن وی بیان شده است. در طول این مدّت، آقای بن حیدرا بدون تفهیم اتّهام و در شرایط بسیار دشوار با شکنجه‌های گوناگون و آسیب‌های شدید روحی رو به رو بوده است.

الهام، همسر آقای بن حیدرا، به خبرگزاری رویترز گفت که شوهرش در دوران حبس، به عناوین مختلف برای گرفتن اعتراف از او، مورد شکنجه قرار گرفته ولی مسئولین موفّق به کسب آن نشده‌اند. در نتیجه، آقای بن حیدرا دچار بیماری‌های مزمنی شده است.

بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد گفت: "اتّهامات علیه آقای بن حیدرا بی‌اساس و بی‌معنی می‌باشد و بعد از یک سال رفتار ناخوشایند از جمله بسر بردن در زندان انفرادی به او وارد شده است. در طول این زمان مسئولین به طور شفاهی مکرراً اظهار داشتند که نیّات آنان از زندانی کردن او ریشۀ مذهبی دارد."

حامد کمال بن حیدرا با خانواده‌اش قبل از زندانی شدن. نمایش اسلاید
۳ تصاویر

حامد کمال بن حیدرا با خانواده‌اش قبل از زندانی شدن.

خانم دوگال اضافه کرد: " آقای بن حیدرا شخصی محترم و خانواده‌‌دار است که قانون‌شکنی نکرده است. بهائیان از نظر اعتقادی کسی را وادار به قبول کردن آیین خود نمی‌کنند و تمامی یمنی‌های بومی که به دیانت بهائی گرویده‌اند به خواسته و تمایل خودشان بوده است."

خانم دوگال گفت "اتّهام جاسوسی برای اسرائیل تحریفی پوچ از واقعیّت است". وی ادامه داد که "شرایط تاریخی‌ای که منجر به استقرار مرکز اداری و روحانی دیانت بهائی در اسرائیل شد خیلی قبل از تأسیس آن کشور اتفاق افتاد."

خانم دوگال گفت: "اطاعت و وفاداری به وطن یکی از بنیانی‌ترین اصول و اعتقادات بهائی است و این اندیشه که بهائیان به جاسوسی می‌پردازند کاملاً بی اساس می‌باشد."

"بهائیان برای دهه‌های زیادی در یمن زندگی کرده‌اند و در سراسر مناطق عربی و در حقیقت در تمام دنیا برای طبع صلح‌‌جو و نگرش فداکارانۀ خود به خدمت به جامعه شناخته شده‌اند."

خانم دوگال اضافه کرد: "جامعۀ جهانی بهائی این عمل غیر قانونی علیه آقای بن حیدرا را محکوم می کند و خواستار آزادی سریع وی می‌باشد. اتّهامات وارده به وی همگی ساختگی و بدون کوچکترین مدرک قانونی است."

این اظهارات که وی تابعیّت یمنی ندارد و با نام جعلی وارد کشور شده در خلال اتّهامات مسئولین به آقای بن حیدره مطرح شده است.

آقای بن حیدرا در جزیرۀ سوکوترا در یمن به دنیا آمده و در آن کشور به عنوان یک شهروند یمنی زندگي كرده است. پدر وی، که یک پزشک بوده، در دهۀ ۱۹۴۰ از ایران به یمن نقل مکان نمود. سلطان قشن و سوکوترا، عالیجناب المهره، به خاطر قدردانی از خدمات برجستۀ این دکتر به محتاجین جامعه، تبعیت آن کشور را به ایشان اعطا کرد. این شهروندی طبیعتاً و استحقاقاً به پسر ایشان رسید. سلطان به پدر آقای بن حیدرا به افتخار قدردانی و احترام آنکه ایشان به این کشور تعلّق دارند نام یمنی ایشان را اعطا نمودند.

خانم دوگال اضافه کرد: "آقای بن حیدرا شوهری فداکار، پدر سه دختر جوان و شهروندی وفادار به یمن است." خانم دوگال در ادامه گفت: "باعث تعجّب آن که یکی از موارد مذکور در کیفرخواست که مسئولین آقای بن حیدرا را به آن محکوم کرده‌اند’ داشتن موازین عالی اخلاقی‘ است که از طریق آن اعتماد دیگر ‌شهروندان را به دست آورده است."