پرده برداری از طرح مشرق الاذکار کلمبیا

۲۵ شهریور ۱۳۹۳
طرح ساختمان اصلی مشرق الاذکار محلّی که در برابر حدود ٥۰۰ نفر حضار پرده برداری شد.

نورتِ دل کائوکا, کلمبیا — روز یکشنبه از طرح مشرق الاذکار محلی در نورتِ دل کائوکا در کشور کلمبیا در مکانی که برای ساختن آن معین شده است، پرده برداری شد.

گروه کوچکی از شرکت کلمبیایی مهندسی آرشیتکتِ (CUNA) طرح تصویب شده را در برابر ٥۰۰ نفر حضّار از آن ناحیه و نواحی اطراف عرضه کردند. ادوارد لوپِز یکی از آرشیتکت های این پروژه، تشکر شرکت را از اینکه فرصت مشارکت در این پروژه به آن داده شده، ابراز داشت.

آقای لوپِز، در تشریح فرایندی که گروه طیّ آن طرح این معبد را ایجاد کرد اظهار داشت که اعضای گروه آرشیتکت، طی ماه های متمادی، ساعت ها وقت صرف کردند، با جوامع و گروه های مختلف در نورتِ دل کائوکا ملاقات نمودند، به نظرها و افکار آنان در بارۀ مشرق الاذکار گوش فرا دادند، آرمان ها و خواسته های آنان را درک کردند، و در فعالیت های جامعه سازی آنان شرکت جستند.

او گفت: «ما می فهمیم که این پروژه فرایندی عمیقاً عاطفی برای شما است. برای ما هم عمیقاً عاطفی است.»

«مردم به ما می گویند که آرشیتکت‌ها هستند که مشرق الاذکار را طرّاحی می‌کنند. ولی در واقع همۀ شماها هستید که آن را طرّاحی کرده اید و ما ایده های شما را پیاده کرده‌ایم.»

آقای لوپِز در ادامۀ صحبتش توضیح داد که چگونه گروه آرشیتکتْ فضای طبیعی اطراف و معماری خانه ها را در آن ناحیه مطالعه نمود تا بتواند طرحی آماده کند که نه تنها با فرهنگ مردم آنجا، بلکه با محیط فیزیکی آن نیز هماهنگ باشد.

جوانان در حال اجرای یک رقص محلّی. نمایش اسلاید
۵ تصاویر

جوانان در حال اجرای یک رقص محلّی.

آقای لوپز توضیح داد که: «ما مصالح ساختمانی را با توجه به متغیرهای متعددی در نظر گرفتیم. ما می خواستیم از مصالحی استفاده کنیم که از همین ناحیه باشد؛ مصالحی که به وضع طبیعی اطراف صدمه نزند.»

او ضمن توضیح بیشتری اظهار داشت که: «ایدۀ اصلی در این طرح سادگی و یگانگی بود. ما فکر می‌کنیم که خداوند طبیعت را این گونه خلق کرده است.»

بیت العدل اعظم، در نامۀ مورخ ۱ اوت امسال خطاب به بهائیان جهان، ماهیت وظیفۀ طرّاحانی را که روی نقشۀ مشرق الاذکارهای محلّی‌ای کار می کنند که قرار است در آیندۀ نزدیک در هفت نقطه در اطراف جهان ساخته شوند، چنین بیان نمود:

«مهندسین آرشیتکت‌ با چالش خطیر طرح مشرق‌الاذکار "باکمل ما يمکن فی الامکان" رو به رو هستند، طرحی که به طور طبیعی با فرهنگ محلّی و حیات روزانۀ کسانی که برای دعا و مناجات در آن گرد هم خواهند آمد هماهنگی داشته باشد. این وظیفه مستلزم خلّاقیّت و مهارتی است که زیبایی، ظرافت، و شکوه را با اعتدال، کارآیی و اقتصاد تلفیق دهد.»

نورتِ دل کائوکا از شهرک های متعددی که بین آنها مزارع نی شکر امتداد یافته تشکیل شده است وبیشتر ناحیه ای است روستانشین و زراعتی. زمین مشرق‌الاذکار در جامعۀ کوچک آگوا آزول واقع شده که پس زمینۀ آن دورنمائی است از رشته کو های آنْد.

در چنین فضائی، حدود ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه، گروه مهندسین آرشیتکت، از طرح معبد پرده برداری کردند.

قبل از نمایش طرح، اعضای آن جامعه یک رقص سنتی کلمبیائی و چند آهنگ اجرا کردند. هنگامی که مردم در زیر خیمه‌ای جمع می‌شدند که در زمین معبد، بر فراز محلّی که بنیان مرکزی ساخته خواهد شد افراشته شده بود، هیجان ملموسی در فضا احساس می شد.

نیلما آگویلار ویلاس که در حومۀ پورتو تِهادا، شهری واقع در چند کیلومتری زمین معبد، به دنیا آمده بود، گفت: «این لحظه ای بود که ماه‌ها منتظرش بودیم.»

خانم ویلاس یکی از چندین نفری بود که در اوائل دهۀ ۱۹۸۰ در سنین جوانی در پورتو تِهادا به آئین بهائی پیوست و شروع به شرکت در برنامه های آموزشی ملهم از تعالیم آن نمود.

او گفت: «همۀ دوستان من سرانجام در این برنامه های آموزشی تحصیل کردند. بسیاری از بانوان جوان از طریق آن برنامه ها آموزش دیدند و همان افرادی بوده‌اند که تغییری بنیادین در وضع این ناحیه ایجاد کرده‌اند.»

مونیکا کامپوس نیز در نورتِ دل کائوکا، در شهر کوچک سانتاندِر دِ کوئیلی چائو، متولد شد. او، با تأمل به زمینۀ تاریخی عواملی که مشرق الاذکار را برای مردمش به ارمغان آورده، گفت: «مشرق الاذکار تبلور مادّی چهل سال توسعه در نورتِ دل کائوکا است. نه تنها آئین بهائی در طی این چند دهه در این ناحیه گسترش یافته، بلکه این ناحیه همراه با آئین بهائی پیشرفت کرده است.»

او ادامه داد: «درک این زمینۀ تاریخی به ما کمک می کند تا بدانیم که مشرق الاذکار به همۀ مردم این ناحیه تعلق دارد.»