کارشناسان ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواستار حفاظت گورستان بهائیان شیراز شدند

۱۳ شهریور ۱۳۹۳

ژنو, سوئیس — سه کارشناس ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز خواستار آن شدند که ایران تخریب گورستان تاریخی بهائیان شیراز را متوقف کند، و این عمل را نقض «غیرقابل قبول» آزادی دین خواندند.

هاینر بیله فلد، گزارشگر ویژه‌ در امور آزادی دین و عقیده، احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران و نیز ریتا ایزاک، کارشناس مستقل سازمان ملل در امور اقلیت‌ها، در گزارشی مشترک اظهار داشتند که گزارش‌هائی که از آغاز مجدد عملیات تخریب در ماه اوت رسیده است بسیار نگران‌کننده است.

دکتر بیله فلد اظهار داشت: «گورستان‌ها، همچون عبادتگاه‌ها، ابزاری هستند که مردم از طریق آن‌ها از حق خود مبنی بر آزادی مذهب و عقیده بهره‌مند می‌شوند. اهمیت آن‌ها فراتر از یک حضور صرفا فیزیکی است.»

او ادامه داد: «حمله به گورستان بهائیان غیرقابل قبول است و نقض آشکار آزادی دین و عقیده به شمار می‌رود. دولت ایران باید سریعا اقدامی در جهت توقف عملیات صورت دهد.»

احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی ایران اظهار داشت: «بهائیان مناسک و آداب مذهبی خاصی برای دفن مردگان در قبرستان‌هایشان دارند، و دولت نه تنها وظیفه دارد که به این آداب احترام بگذارد، بلکه موظف است این گونه مکان‌ها را از تخریب حفظ نماید.»

خانم ایزاک از دولت ایران خواست تا اقدامات جدی در راستای حمایت از حقوق اقلیت‌های مذهبی بردارد.

نمایش اسلاید
۲ تصاویر

خانم ایزاک گفت: «بهائیان در طی سا‌ل‌ها مورد آزار و اذیت و خشونت‌ بسیار قرار گرفته‌اند. مقامات ایران باید از آنان حمایت کنند تا بیش از این مورد تبعیض قرار نگیرند و از آنان هتک حرمت نشود.»

وی اضافه کرد: «باید برای حمایت و نگهداری از میراث فرهنگی اقلیت‌های مذهبی، از جمله گورستان‌ها و مکان‌های دیگری که از اهمیت مذهبی برخوردارند، تدابیری اندیشیده شود.»

گورستان بهائیان شیراز، محل دفن ۹۵۰ بهائی است، که بسیاری از آنان از جمله شخصیت‌های تاریخی و سرشناس جامعه‌ی بهائیان ایران بوده‌اند. به عنوان مثال، ده خانم بهائی در این مکان مدفون هستند که اعدام بی‌رحمانه‌ی آنان در سال ۱۹۸۳ به عنوان مظهر تبعیض اسفناک دولت ایران بر ضد بهائیان شناخته است.

تخریب گورستان در ماه آوریل و توسط سپاه پاسداران، ظاهرا برای ساخت یک مرکز فرهنگی ورزشی آغاز شد.

بعد از حفر گودالی بزرگ اما کم عمق، عملیات تخریب به دلیل فشارهای بین‌المللی و خشم ایرانیانی از کلیه‌ی سطوح جامعه، برای چندین ماه متوقف شد.

اما در ماه اوت، گزارش‌هائی از ایران رسید که حاکی بود که عملیات حفاری مجددا آغاز شده است و ۳۰ تا ۵۰ نبش قبر انجام گرفته و بقایای اجساد از محل برده شده‌اند، و همچنین بتن ریزی برای پایۀ یک مجتمع که بر طبق گزارش‌ها شامل یک کتابخانه، مسجد، رستوران، تئاتر، مهد کودک و سالن ورزشی خواهد بود انجام شده است.

اعضای جامعه‌ی بهائی شیراز به مقامات محلی شکایت کرده‌اند و خواستار توقف عملیات ساختمانی شده‌اند. آنان حتی به منظور ایجاد توافق، پیشنهاد داده‌اند که مجتمع ورزشی با فاصله از مکانی که بهائیان در آن مدفون هستند ساخته شود و خود گورستان به یک فضای سبز تبدیل شود.

اما به بهائیان گفته شده است که مقامات محلی هیچ گونه کنترلی بر روی سپاه پاسداران، که زمین را حدود ۳ سال قبل مصادره کرده است ندارند.

دیان علائی، نماینده‌ی جامعه‌ی جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو، از بیانیه‌ی این سه کارشناس سازمان ملل استقبال کرد. خانم علائی اظهار داشت: «ما از این سه کارشناس مستقل حقوق بشر، به دلیل جایگاه محکمی که درباره‌ی مسأله‌ی شیراز اتخاذ نموده‌اند، سپاسگزاريم.»

«بیانیه‌ی دکتر بیله فلد، دکتر شهید و خانم ایزاک تذکر روشنی به ایران است که این اقدامات کاملا غیرقابل قبول است، و این وظیفه‌ی دولت است که صرف نظر از آن‌که خاطیان چه کسانی هستند به تعهدات خود در حیطه‌ی حقوق بشر عمل کند.»

خانم علائی گفت: «دولت کنونی وعده‌های بی‌شماری مبنی بر بهبود وضعيت حقوق بشر در ایران داده، اما اقدامی در این راستا انجام نداده است. حالا زمان آن است که حرف با عمل همراه شود.»