شروع دوباره تخریب گورستان بهائیان شیراز

۱۵ مرداد ۱۳۹۳
برنامه سپاه پاسدارن برای ساختن یک مجتمع ورزشی و فرهنگی شامل کتابخانه، مسجد، رستوران، آمفی تئاتر، مهدکودک و سالن ورزشی بار دیگر از سر گرفته شده است. تخریب این گورستان از اردیبهشت (آوریل) امسال و با خاک‌برداری وسیع و کم عمقی از این محل آغاز شد. این خاک‌برداری بعد از گزارش رسانه‌های بین‌المللی و همچنین ابراز نگرانی دولت‌های مختلف، متوقف شده بود.

ژنو, سوئیس — سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تخریب گورستانی تاریخی متعلق به بهائیان در شیراز را از سر گرفته است. تخریب این گورستان به علت فشارهای بین‌المللی و همچنین ابراز انزجار گروه‌ها و قشرهای مختلف ایرانیان، برای ماه‌ها متوقف شده‌ بود.

گزارش‌های رسیده از ایران نشان می‌دهد که سپاه پاسداران بقایای اجساد ۳۰ تا ۵۰ قبر از ۹۵۰ قبر بهائیانی که در این گورستان دفن شده بودند را خارج کرده و در یک کانال باز ریخته‌است تا محل برای ساختن یک مجموعه فرهنگی-ورزشی حاضر شود.

در خرداد (ژوئن) گذشته سپاه پاسداران پیشرفت تخریب این محل را در مراسمی عمومی با حضور نمایندگان رسانه‌ها جشن گرفت. قبل از برگزاری این مراسم، زمین محل با غلتکی سنگین کوبیده‌ و فرشی روی قبرها انداخته شد و سپس فرمانده سپاه در نطق خویش به بهائیان حمله کرد.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو گفت: «روش سپاه پاسدارن برای خراب کردن این مکان مقدس و جشنی که برای انجام این ویرانی گرفته اند لائق مقام انسانی نیست.»

او افزود: «واضح است که اقدام اخیر سپاه پاسدارن برای برگزاری این مراسم روی قبور مردمانی بی‌گناه، تلاشی در جهت توجیه افکار عمومی حاکی از خشم مردم از هتک حرمتی است که بر این گورستان و بهائیان روا شده‌ است.»

نسب تابلویی بر درب ورودی قبرستان بهائیان در شیراز در مورد یک مجتمع فرهنگی، ورزشی که قرار است در محل قبرستان ساخته شود. نمایش اسلاید
۳ تصاویر

نسب تابلویی بر درب ورودی قبرستان بهائیان در شیراز در مورد یک مجتمع فرهنگی، ورزشی که قرار است در محل قبرستان ساخته شود.

« ما از دولت ایران می‌خواهیم که فوراً به این هتک حرمت خاتمه دهد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم نگرانی عمیق خود را از اقدامات غیرقابل باور اخیر اعلام کند.»

بنابر اظهارات خانم علائی، اعضاء جامعه بهائی شیراز از مقامات محلی خواسته‌اند که تخریب را کاملاً متوقف کنند و در مقابل پیشنهاد داده‌اند که مجموعه ورزشی در محلی دور از قسمتی که بهائیان در آن دفن شده‌اند ساخته شود و خود گورستان به فضای سبز تبدیل شود.

اما به بهائیان گفته شد که مقامات محلی هیچ‌گونه نظارتی بر سپاه پاسداران، که حدوداً سه سال قبل این زمین را خریده است، ندارند .

تخریب این گورستان که در سال ۱۲۹۹ شمسی (۱۹۲۰ میلادی) تأسیس شده بود، از اردیبهشت (آوریل) امسال و با خاک‌برداری وسیع و کم عمقی از این محل آغاز شد. این خاک‌برداری بعد از گزارش رسانه‌های بین‌المللی درباره هتک‌حرمتی که به این قبور شده ‌است و همچنین ابراز نگرانی دولت‌های مختلف، متوقف شد.

اما اخیراً پی‌ریزی بتونی در محل خاک‌برداری شروع و تابلو‌هایی در اطراف نصب شده‌است که خبر از برنامه سپاه پاسدارن برای ساختن یک مجتمع ورزشی و فرهنگی شامل کتابخانه، مسجد، رستوران، آمفی تئاتر، مهدکودک و سالن ورزشی می‌دهد.

فرمانده سپاه پاسداران استان فارس در جشن پیشرفت تخریب گورستان بهائیان که در ۲۴ خردادماه (۱۴ ژوئن) برگزار شد در نطقی به بهائیان حمله کرد و دیانت بهائی را «فرقۀ ضالّه» و «کثیف» نامید.

به گزارش ایران‌وایر، یکی از فرماندگان سپاه پاسداران در سخنرانی خود اضافه کرده است که: «با کسانی که برای فرق ضاله در این استان تبلیغ کنند به‌ شدت برخورد خواهیم کرد» و «آنها دین و مذهب واقعی ندارند.»

در همین حال، بهائیان شیراز ناراحتی عمیق خود را از تخریب این محل ابراز کرده‌اند. به عنوان مثال، در اردیبهشت گذشته یک خانم پنجاه ساله بهائی در نامه‌ای سرگشاده به مقامات محلی از دهه‌ها سرکوبی که تحمل کرده سخن گفته‌است. جدیدترین مرحله از این سرکوب، حمله اخیر سپاه به محلی است که اجساد پدر، مادر و خواهر او – که همگی توسط حکومت ایران در سال‌های دهه ۱۳۶۰ کشته‌شدند- در آن به خاک سپرده‌ شده است.

او نوشت: «دیروز گورستانی که متعلق به جامعۀ بهائی شیراز است و اجساد خانواده‌ی من نیزدر آن مدفون است با لودر و کامیون خاکبرداری شد تا اثری از ظلم سی سال نماند.»

او ادامه داد: «دست از این عداوت دیرینه بردارید، ما هم‌وطن شما، همشهری شما، همسایۀ شما، فامیل و اقوام شمائیم. ما مهر را اشاعه می‌دهیم و محبت را میستائیم و در حق حیاتی که خداوند به همۀ ما عطا فرموده شریک و سهیم هستیم."