بزرگ‌داشت پنجاهمین سالگرد افتتاح مشرق‌الاذکار اروپا

۲۰ تیر ۱۳۹۳
نقاشی Light 2 (نور ۲) توسط آندریا زایدل که در یک نمایشگاه هنری به مناسبت جشن پنجاهمین سالگرد افتتاح مشرق‌الاذکار در لانگنهاین آلمان به نمایش درآمد. دوازده هنرمند از لانگنهاین و منطقۀ اطراف آن نقاشی‌ها و عکس‌هایی از این معبد را به نمایش گذاشتند.

لانگنهاین, آلمان — شخصیت‌های برجستۀ دینی و سیاسی در شروع برنامۀ جشن‌های پنجاهمین سالگرد افتتاح نخستین مشرق‌الاذکار بهائی در قارۀ اروپا در این محل گرد هم آمدند.

در مراسم افتتاحیه‌ای که در مرکز ملی بهائیان آلمان در روز سوم ژوئیه برگزار شد وزیر دولت فدرال و استاندار ایالت هسه، آقای آکسل وینترمه‌یر در حضور تقریباً ۱۳۰ نفر سخنرانی کرد. او در اظهاراتش از تعالیم بهائی برای ترویج «گفت‌وگویی که شاخص آن احترام نسبت به تمام ادیان است» تمجید نمود.

آقای وینترمه‌یر اظهار داشت، «علت بسیاری از برخوردهای خشونت‌بار در جهان عدم مدارای مذهبی است، و صلح جهانی بدون صلح مذهبی ممکن نیست.»

«مشرق‌الاذکار بهائی، در مقابل، نمادی است برای هم‌زیستی و مدارای مذهبی. آنجا همه با آغوش باز پذیرفته می‌شوند.»

ریاست میز گرد ادیان در آلمان، روحانی محترم دکتر فرانتس برندل، نیز برای حضار سخنرانی کرد، و قدردانی خود را از شرکت بهائیان در گفت‌وگوی بین ‌ادیانی و از تلاش‌های جامعه‌سازیِ آنان بیان داشت.

آکسل وینترمه‌یر، وزیر دولت فدرال و استان‌دار ایالت هسه، در جلسه‌ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد افتتاح مشرق‌الاذکار اروپا در مرکز ملی بهائیان در آلمان، در روز سوم ژوئیه ۲۰۱۴ برگزار شد سخنرانی کرد. نمایش اسلاید
۵ تصاویر

آکسل وینترمه‌یر، وزیر دولت فدرال و استان‌دار ایالت هسه، در جلسه‌ای که به مناسبت پنجاهمین سالگرد افتتاح مشرق‌الاذکار اروپا در مرکز ملی بهائیان در آلمان، در روز سوم ژوئیه ۲۰۱۴ برگزار شد سخنرانی کرد.

دکتر برندل اظهار داشت: «خصلت شما بهائیان نگرش صلح‌آمیز شما نسبت به دیگران است.»

پرفسور اینگو هافمن، نماینده‌ای از جامعۀ بهائی آلمان، توضیح داد که عبادت به تنهایی برای تأسیس اجتماعی عدل‌پرور و مرفه کافی نیست.

یکی ازمفاهیم اساسی هر مشرق‌الاذکار بهائی آن است که مرکزی روحانی را فراهم سازد که در اطراف آن نهادها و مؤسساتِ خدمات اجتماعی، بشردوستانه، و آموزشی برای جمعیت اطراف آن تأسیس گردد.

پرفسور هافمن اظهار داشت، «کاری که با روح خدمت به نوع انسان انجام شود عبادت حقیقی خداوند است.»

این مشرق‌الاذکار که ساختمان آن سه سال و نیم به طول انجامید در روز چهارم ژوئیه ۱۹۶۴ افتتاح گردید. در سال ۱۹۸۷ به عنوان یک بنای فرهنگی برای ایالت هسه شناخته شد و اکنون به عنوان یکی از نشان‌های اصلی منطقۀ ماین‌-‌تاونوس محسوب می‌گردد.

یکی از اعضای انجمن شهر هافهایم ام تاونوس، با اشارۀ خاص به طرح متمایز ساختمان مشرق‌الاذکار تأکید کرد که مردم منطقه چقدر به خود می‌بالند که « این گوهر معماری را در کنار خویش» دارند.

او گفت، «ما مشتاقیم که مهمانانی را به اینجا بیاوریم و با غرور و افتخار معبد بهائی خود را به آنان نشان دهیم.»

تویتو روشول، معمار معبد، نیز در این جمع حضور داشت. آقای روشول با همسر و دخترش مهمانان اصلی این جشن بودند.

پس از این مهمانی، حاضران در برنامۀ دعای مخصوصی در مشرق‌الاذکار شرکت نمودند.

جشن‌های پنجاهمین سالگرد افتتاح مشرق‌الاذکار، روز یکشنبه 6 ژوئیه ادامه یافت و در آن روز جامعۀ بهائی آلمان میزبان جشن تابستانۀ سالانه‌ای در محوّطۀ این معبد بود. ۳۰۰۰ بازدیدکننده از نواحی هم‌جوار و همچنین از نواحی دورتر آمده بودند. یک برنامۀ فرهنگی شامل اجراهای نمایشی توأم با موسیقی از گروه کُر جوانان محلی لانگنهاین به نام گروه مود (The Mood) ، ارائه شد. در طول روز چهار برنامۀ دعا در مشرق‌الاذکار اجرا گردید.

یک نمایشگاه هنری نیز در طول ماه ژوئیه به مناسب این سالگرد برگزار می‌شود که شامل نقاشی‌ها و عکس‌هایی از مشرق‌الاذکار توسّط ۱۲ هنرمند از لانگنهاین و نواحی اطراف آن می‌باشد.