پخش اعلامیه‌های تهدیدآمیز ضد بهائی در یزد

۲۸ خرداد ۱۳۹۳
نمونه‌ای از شعارنویسی‌های ضد بهائی بر روی ساختمانی در یزد، ایران. (عکس از آژانس خبری فعالان حقوق بشر)

ژنو, سوئیس — هفتۀ گذشته اعلامیۀ تحریک‌کننده و تهدید‌آمیزی که بهائیان را «کافر» خوانده است، در شب پانزده شعبان، یکی از اعیاد مهم شیعیان، در یزد پخش شد.

دیان علائی، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو، گفت که این اعلامیه که نویسندۀ آن مشخص نیست بر روی دیوارها نصب شده و بر روی پنجرۀ ماشین‌ها و در خانه‌های بهائیان چسبانده شده است.

خانم علائی گفت: « به وضوح پخش این پوستر زمانی انجام شد که احساسات مذهبی علیه بهائیان را که در یزد و در سراسر ایران در اقلیت هستند تحریک کند. پیام اصلی این پوستر آنست که حمله به بهائیان و تخریب اموالشان وظیفه‌ای شرعی است.»

او اضافه کرد: «هدف قرار دادن خانه‌ها و ماشین‌های بهائیان نیز به همان اندازه دهشت‌زاست چون پیامش این است که «ما می‌دانیم شما چه کسانی هستید و کجا زندگی می‌کنید.»»

اعلامیه‌ی پخش شده در شب نیمه شعبان در یزد. (عکس از آژانس خبری فعالان حقوق بشر) نمایش اسلاید
۳ تصاویر

اعلامیه‌ی پخش شده در شب نیمه شعبان در یزد. (عکس از آژانس خبری فعالان حقوق بشر)

این اعلامیه در این شهر مرکزی میان‌حجم ایران در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴، در شب برائت یا نیمۀ شعبان، که تولد امام مهدی در آن جشن گرفته می‌شود و روز مقدس و مهمی برای مسلمانان شیعه است، پخش شد.

در این اعلامیه نوشته شده است که بر طبق قانون شرع، خون بهائیان "هدر است" و «هر فرد مسلمان باید در مقابل هر گونه فعالیتی که این جنبش صورت دهد بایستد و حتی به قیمت جان خویش با آنان مبارزه کند.»

نسخۀ مشابهی از همین پوستر، در ژانویۀ سال گذشته به خانۀ حداقل پنج بهائی در یزد برده شده بود. آن اعلامیه با نام «حزب‌الله» امضا شده بود.

خانم علائی گفت که وظیفۀ دولت است که چنین اعمالی را علناً محکوم کند و عاملان این پیام‌های تنفّرآمیز را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و از بهائیان به عنوان شهروندان ایرانی حمایت کند.

او گفت: «متأسفانه، دولت بیش از اندازه به مرتکبین چنین حملاتی اجازه داده است بدون هیچ مجازاتی به کار خود ادامه دهند. در سال‌های اخیر، بهائیان و اموال آن‌ها، واقعاً صدها بار مورد حمله و تهدید قرار گرفته‌‌ و هیچ کس برای این اقدامات تحت پیگرد قرار نگرفته است.»

خانم علائی اشاره کرد که به طور مثال، در ماه ژانویه سه بهائی در خانۀ خود مورد حملۀ فردی ناشناس که چاقویی داشت قرار گرفتند و یک بهائی در ماه اوت سال گذشته در بندرعباس هدف تیر قرار گرفت و کشته شد. همچنین در ماه‌های اخیر، چندین مورد از تخریب قبرستان‌های بهائی وجود داشته است، نظیر تخریب قبرستان تاریخی بهائیان در شیراز توسط سپاه پاسداران.

خانم علائی گفت: «متأسفانه، دولت در موارد بسیاری خود در برانگیختن تنفر نسبت به بهائیان شرکت داشته است. مقامات بالارتبه‌ و رسانه‌های دولتی به کرات تبلیغات ضد بهایی پخش می‌کنند، و در حقیقت تعداد این موارد در سال جاری به شدت افزایش یافته است.»

خانم علائی گفت که جامعۀ جهانی بهائی در ماه ژانویه حداقل ۵۵ مقالۀ ضد بهائی را در وب‌سایت‌های ایرانی فهرست کرد. این (تعداد در ماه فوریه به ۷۲، در ماه مارس به ۹۳، در ماه آوریل به ۲۸۵، و در ماه مه به ۳۶۶ رسید.

خانم علائی گفت: دولت فضایی ایجاد کرده است که اشخاصی که نسبت به بهائیان تنفر در دل دارند می‌توانند آزادانه بدون هیچ مجازاتی عمل کنند. و ما بسیار نگران هستیم که بدون ترس از پیگرد قضایی، حملات مرگ‌بار بر علیه بهائیان به احتمال زیاد افزایش خواهند یافت.»